Belvárostervezés lokálpatriótákkal

Belvárostervezés lokálpatriótákkal

2008. február 10.
Új főtere lesz Keszthelynek. Egy jól sikerült városrekonstrukció sokszor új dimenziót, új lehetőségeket adhat a településnek. Van, aki örül az újításnak, és reménykedik, hogy jót hoz. Van, akinek fáj a szíve, hogy megváltozik a megszokott városkép. 

Sőt mint mindennek, a Fő tér átalakításának is vannak ellenzői. Sokan még mindig nem tudják, miről van szó. Ezért a Monitor új sorozatot indít, amellyel bemutatja a városrekonstrukció alapgondolatait, fő szempontjait a téma legfőbb szakértőit, a tervezőket megkérdezve. Elsőként Jankovics Tibor Ybl-díjas építész, a pályázatot elnyerő Forma Zrt. vezetője állt mikrofon elé.
– A város építészete művészet, főként a belvárosé. Előállítja és célozza a szépet, a kedélyünkre hat. Amikor önök ezt a megbízatást kapták, akkor volt ilyenről szó, vagy csak egy egyszerű műszaki feladat volt?
– Erre a feladatra inkább használnám a környezetalakítás fogalmát, amely magába foglalja a városépítés szempontjainak mindegyikét. Az építészeti, valamint az utcák és terek térképzési szempontjai mellett a gyalogos- és gépjármű-közlekedés rendszerét is ki kell alakítsa. Törődnie kell az utcai és a térburkolatokkal, a parkosítással, a közvilágítással és a díszvilágítással, sőt a hirdetések, reklámok és a köztéri fogyasztó- és árusítóhelyek rendjével is. Összességében a meglévő belvárosi környezetünk "lakhatóbbá tételét” igyekeztünk terveinkkel elősegíteni.
– Itt, Keszthelyen mi volt a megbízás?
– Alapvető feladata volt a tervezésnek a történeti belváros – azaz a Deák Ferenc utca, Sörház utca, Fő tér, Bem utca és Szalasztó utca által határolt terület –, valamint a Kastély utca, Kastély körönd zónájának rekonstrukcióját előkészíteni. A fentiekben körvonalazott terület használhatóságához, színvonalasabbá tételéhez elengedhetetlen a terület mentesítése az intenzív gépjárműforgalomtól. Erre a területre valójában a ott lakók járművein kívül a hatósági és közüzemi forgalmat, illetve időben korlátozva az árufeltöltés forgalmát szabadna csak beengedni. Úgy lehet ezt a célt elérni, ha a belvárost körülvevő forgalmi gyűrű mentén megfelelő parkolási lehetőségeket tudunk teremteni.
– Kardinális kérdés a Fő tér helyzete. Tudvalevőleg az igazgatási épületek, a színház, a templom, a bankok jelentős része a térről közelíthető meg. Adódott tehát, hogy a tér alá egy egyszintes, úgynevezett kéregparkoló építését javasoljuk. Kétszáz személygépkocsi elhelyezését lehetne itt megoldani. Sokan a "mélygarázs” kifejezést használják. Ezt két okból sem tartom szerencsésnek. Egyrészt a közelmúltban több városban is – elég csak Nagykanizsát, Sopront, Pécset vagy Budapestet említeni – botrányba fulladt a mélygarázsépítés, tehát rossz ómen emlegetni. Másrészt ténylegesen nem nevezhető mélygarázsnak, hiszen a szerencsés topográfiai adottságok miatt helyenként csak részben kerül a térszín alá. Ez a ki-be hajtás, a gyalogosközlekedés és a légtechnika vonatkozásában is előnyös helyzetet eredményez.
– A Kastély utca és a Kastély körönd forgalommentesítése, illetve gyalogossá tétele egy régi anomáliát oldhatna fel, nevezetesen a történeti belváros két centrumának, a Fő tér mint egykori szakrális központ, valamint a kastély mint hajdani világi központ közt feszülő tengely megfelelő rangra emelését. Átmetszi egy ponton ezt a tengelyt a Szalasztó utca, de ennek szintbeli kiváltására egyelőre nem látszik reális lehetőség.
– Említsen egy nehezen megoldható kérdéskört, amivel a tervezés során szembesültek.
– Nagy feladat, hogy miként lehet a belvárosból a gépkocsiforgalmat kiszorítani úgy, hogy az ne váljon működésképtelenné. Ugyanis nem lehet elvárni sem a városban és a vonzáskörzetében élőktől, sem a turistáktól, hogy ne tudják gépkocsival emberi léptékben megközelíteni a belvárost. Ezért a belváros köré a közlekedéstervezőkkel egyetértésben javasoltunk egy gyűrűt, amit már többször meghatároztak korábban. Ez nélkülözhetetlen volt, és mindenki érdekét szolgálja.
– A belváros átalakításának tervezésekor miből gyúrták össze a szakmai hátteret?
– Természetesen a tervezési munkák során figyelembe vettük a történeti belvárosok rehabilitációjában elért hazai és nemzetközi eredmények tanulságait. Csak a hazai példák körül kiragadva néhányat mindenképpen meg kell említeni: Sopron, Kőszeg, Kecskemét, Pécs, Kaposvár vagy a budai várnegyed szabályozásának tanulságait. Igazán nagy luxus, egyben kockázatos lenne azok figyelembevétele nélkül szakmai válaszokat adni Keszthely történeti belvárosának rehabilitációs kérdéseire.
– Az egyéniségüket mennyire vitték bele a tervbe? Látszik, hogy nagy lelkesedéssel beszél a témáról.
– Cégünknél, a Forma Zrt.-nél dolgozó építészek lokálpatriótaként is más-más mértékben, de mindannyian részt vettek a szakmailag izgalmas és szép, ugyanakkor rendkívül nehéz feladat megoldásában. Igénybe vettük továbbá olyan kitűnő, országosan is elismert szakemberek közreműködését, akik évtizedeken keresztül dolgoztak Keszthely város rendezési terveinek előkészítésében. Nagy segítségünkre volt Korompay Judit Ybl-díjas városrendező, Szálka Miklós közlekedéstervező és nem utolsósorban Tászler László, a Tonus Kft. Mélyépítő szakembere.
– A pályázathoz szükséges gazdaságossági számítások, közgazdasági elemzések elkészítésében az önkormányzat szakemberei mellett pécsi közgazdászteam működött közre.

megosztás
hozzászólások
Zala folyó (1), barista (3), kilométer (1), úszás (22), gyermekfelügyelő (1), tűzijáték (1), Varga Endre (4), Zalaszántó (2), menekült (1), Kovács Viktória (4), Kastély kávézó (1), Könnyid László (1), Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (3), Asperger-szindróma (1), Vigántpetend (1), Márki Péter (1), Básti Juli (1), ingatlan (12), óvoda (7), parkoló (4), Semmelweis (2), Brüsszel (1), Balaton-part (10), tour de france (1), Koncz Zsuzsa (1), eltűnt (5), keszthelyi nyari jatekok (55), táplálkozás (1), debrecen uszo eb (16), miniszterelnök (2), festetics (22), sárkányrepülő (1), büntetés (3), megemlékezés (10), törvény (1), vonat (7), zene (23), vonyarcvashegy (158), luxus (4), Rio 2016 (32), Bartha Gábor (34), palyazat (164), gyógyszertár (1), sütemény (1), Kovács Beatrix (1), csapadék (1), világnap (1), alpolgármester (2), Kapolcs (1), Gyertyánági Endre (1)