Új tendert kell kiírni a sármelléki repülőtér talajának megtisztítására
A jelenleg FlyBalaton néven üzemelő polgári repülőtér talaja még a szovjet használat idején szennyeződött. A tavaly szeptemberben, a tulajdonos társulás által meghirdetett közbeszerzés az Új Magyarország Fejlesztési Terv KEOP programjából pályázaton nyert pénzből akarta elvégeztetni a kármentesítést. A becsült ellenérték 3,8 milliárd forint volt. Két üzemanyag tároló és egy üzemanyag töltő területének a megtisztítása volt a feladat, számos kiegészítő munkával együtt.
Az alapvető cél, a talaj megtisztítása, úgy valósult volna meg, hogy a talajból kiszívott, majd megtisztított vizet újra elszivárogtatták volna a talajba. Az elszivárgó, tisztított víz kimosta volna a talajszemcsék közül a még ott lévő szennyeződést, és a következő tisztítási fázisban ezt vonta volna ki a tisztító abból. Tehát a talajvíz folyamatos tisztításával kellett volna elérni a D-jelű szennyezettségi szintet. A tisztítandó talaj mennyisége 275 ezer köbméter.
A kiegészítő munkák közül kiemelendő 23 tartály elbontása, ebből a hat legnagyobb egyenként ezer köbméteres.
A tender dokumentációt 9 cég vette meg, majd négyen - két cég és két konzorcium - tettek ajánlatot. Az egyik konzorciumvezető, a kiskunhalasi székhelyű Rex Terra Kft. múlt év december 30-án fordult a KDB-hez, az ajánlatkérő erre fel január 5-én felfüggesztette az eljárást.
A jogorvoslatot kérő alapvető problémája az volt, hogy a megépített víztisztítót az ajánlattevőnek kell üzemeltetnie, megadott egység szerint, de az ajánlatkérő nem mondta meg, hogy mit ért az üzemeltetési egység alatt. A KDB nem vitatta, hogy egyes szakcégek tudják, hogy mit jelent az üzemeltetési egység, de nem biztos, hogy minden ajánlattevő tisztában volt vele. Ez pedig sérti az ajánlattevők egyenlő esélyét.
A KDB emiatt semmisítette meg az ajánlati felhívást és az azt követő döntéseket. Bírságot viszont - miután a jogsértés új tender kiírásával orvosolható - nem szabott ki az ajánlatkérőre.