Terítéken a hiperaktivitás és a figyelemzavar
A cél az volt, hogy bemutassák, miként tudtak összekapcsolódni a különböző szakterületek azért, hogy egy hiperaktív gyermek fejlesztése ne ütközzön akadályokba, s ne legyenek problémái az iskolában és az élete későbbi szakaszaiban.
Az első tünetek jellemzően kisgyermekkorban jelentkeznek, megnehezítve az óvodai beilleszkedést, a súlyosabb problémák azonban a beiskolázáskor mutatkoznak. Ezért is fontos, hogy minél hamarabb diagnosztizálják a problémát, a figyelemzavart és a hiperaktivitást. Hároméves kor körül már jól felismerhető – avat be a részletekbe Dósa Krisztina gyógypedagógus, a Zala Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Keszthelyi Tagintézmény igazgatója. Rendszeres kapcsolatot tart a járási oktatási, nevelési intézményekkel a szakszolgálat, segítve a pedagógusok munkáját.
Hogyan tanítsuk hiperaktív gyermekünket? Hogyan bánjunk vele?
Cs. Nagyné Sipos Edit és Fábry Zoltán klinikai és mentálhigiéniai gyermek- és ifjúsági szakpszichológusok előadásából ezekre a kérdésekre is választ kaptak a résztvevők. Bodrogi Rita tanácsadó szakpszichológus a gyermekvédelem kiemelt feladatairól beszélt, Liszákné Jakab Renáta, a keszthelyi tagintézmény gyógypedagógusa pedig a figyelem és a fegyelem témakörében tartott előadást.
Megismerkedhettek a résztvevők egy fiatalemberrel, akinek „nehéz volt felnőni”, mert nehezen tudták kezelni a hiperaktivitása miatt, majd összefogtak a fejlesztők a szülőkkel, és ma építészmérnök-hallgató.
A tanácskozáson bemutatták a „Láss a felszín alá 2.0” kiadványt, amely Lehota János szerkesztésében jelent meg.
Egy éve…
2013. szeptember 1-jén jöttek létre országosan a pedagógiai szakszolgálatok. A megyei főigazgatóságokhoz tartozik egy-egy járás tagintézménye, így Zala megyében Keszthelyen kívül Zalaegerszegen, Zalaszentgróton és Nagykanizsán–Letenyén, valamint Lentiben. A zalaszentgróti tagintézmény kis létszámmal működik, a tankerületi szakértői bizottsági tevékenységet és a korai fejlesztést Keszthelyen végzik a kollégák – tudtuk meg Dósa Krisztina gyógypedagógustól.
A törvényi szabályozás lehetőséget adott arra, hogy az eddig elszórtan működő tevékenységeket összefogva, egy intézményben nyújtsák a fejlesztést a rászoruló gyermekeknek. Az intézmény szakfeladatai közé tartozik a korai fejlesztés, a gyógypedagógiai tanácsadás, a logopédia, a gyógytestnevelés, a nevelési és a pszichológiai tanácsadás, valamint a szakértői bizottsági tevékenység és a tehetséggondozás. A változással több szakember látja el a feladatokat a pedagógiai szakszolgálatoknál, csak egy példa: korábban három logopédus dolgozott a járásban, jelenleg kilencen vannak. Dósa Krisztina beszámolt arról is, hogy a keszthelyi tagintézményben összesen 30 pedagógus segíti a munkát, jelenleg a járás minden nevelési, oktatási intézményével kapcsolatban állnak. A legtöbb intézménybe kijárnak a kollégák, és helyben kapják meg a gyermekek a szükséges fejlesztéseket, terápiákat.
Az idei tanév feladata a tehetséggondozás szakfeladat elindítása, hogy a magas intellektusú gyermekek a szakemberek segítségével jobban kibontakoztathassák a tehetségüket, tudásukat.