Szemléletváltást várnak a regionális repterek

2011. február 22.
A korszerű jogi környezet és esélyegyenlőségük megteremtése mellett elsősorban szemléletváltást vár a formálódó légügyi koncepciótól a Vidéki Repülőterek Szövetsége (VRSZ) - nyilatkozta Vadász László elnök.

Ahol a jogszabályokat alkották, ott - eddig - csak ferihegyi léptékben voltak képesek gondolkodni. Pedig egy reptér ma már nem luxusberuházás, hanem komoly versenyképességi tényező. Így befektetésektől, fejlesztésektől eshet el az a térség, amelyből egy órán belül nem érhető el légi szállítási lehetőség - mondta az elnök, aki a győr-péri repteret üzemeltető társaság ügyvezetője.
Megjegyezte: az 1970-es évek végén megszűnt Magyarországon a belföldi légiközlekedés, pedig két évtizeddel korábban még európai szinten működött a rendszer; a rendszerváltás után a repülőterek kezelői - egységes koncepció híján - mind saját fejük után kezdtek a hasznosításnak. Ugyanakkor számos olyan teher sújtja őket, amelyekkel a fővárosi légikikötőnek nem kell számolnia.
Ferihegyen kívül csak Debrecen és Sármellék reptere kapja ingyen a határforgalomban be- és kiléptető szolgálatot, a többieknek kiszállási díjért, órabérért és illetékért kell igénybe vennie ezt, minden vidéki légikikötőnek magának kell gondoskodnia a tűzoltófeladatok ellátásáról, míg a fővárosban ezt a szolgáltatást a katasztrófavédelem biztosítja - hozott fel példákat.
Mint mondta: azt szeretnék, ha ezekkel a lehetőségekkel ők is élhetnének, de álláspontjuk szerint mindez még messze nem elég ahhoz, hogy a hazai regionális repterek a mostani, egy százalék alatti helyett az Európában bevett, 35-55 százalékos részesedést hasíthassák ki maguknak a légiforgalmi piacból.
Arra is szükségük volna például, hogy a nemzetközi mellett a belföldi kereskedelmi repülésekhez használt üzemanyag is adómentessé váljon, hiszen most jelentős, a versenyképességet igencsak rontó hátrányban vannak a hazai vállalkozások. Nagyrészt emiatt a hazai kereskedelmi repülés nem tudott kialakulni. Nem tudja a magyar gazdaságot segíteni, és adóbevétele sincs a költségvetésnek. Ha ezt a lépést megtennék, akár a hazai áruszállító és postarepülés is újraindulhatna, lehetne légitaxi, regionális légitársaságok is a piacra léphetnének.
Vadász László hozzátette: rögzíteni kellene az "egy régió, egy reptér" elvet is, hiszen az egymáshoz közel fekvő leszállóhelyek egymástól szipkáznák el az ügyfeleket, így akár mindkettejük vesztét okozva.
A VRSZ elnöke megemlítette: a szervezet tevékenyen részt vesz a formálódó légügyi koncepció előkészítésében, és szakembereik minden munkacsoportban aktívan képviselik e szegmens szereplőinek érdekeit. mti

megosztás
hozzászólások
mobil (2), SzezOn bevásárló közösség (1), Balatoni Kör (2), matolcsy gyorgy (1), kábítószer (9), Ranolder (1), parkolás (8), Bóka István (1), Brüsszel (1), Cserszegtomaj (124), Otthon Centrum (1), Víz, Zene, Virág Fesztivál (1), Z. Karvalics László (1), bolt (3), Paleomedicina (1), szabadsag (2), vívás (1), Nagy Angelika (1), Novák Péter (1), KRAFT (5), euronews (1), menza (2), onkentes (3), Torsa Dániel (1), ingatlan (12), gyógyítás (2), levendula (2), migráns (3), véradás (2), fagylalt (6), hegyalja fesztival (3), rendőr (3), Hanse (2), atlétika (6), Ekmann László (1), Barista bajnokság (2), torkos csütörtök (3), Mátrai Gabriella (2), hosegriado (7), tollaslabda (1), Balatoni Szövetség (3), Pál Attila (1), csapadék (1), Cséby Géza (5), Zala folyó (1), keszthelyi-hegység (1), Zalai Kutyasuli (1), színház (5), állatkert (1), karnevál (1)