Romlott a magyar diákok szövegértése

2013. december 03.
Romlott a magyar diákok szövegértési képessége a legfrissebb PISA-felmérés eredményei szerint. A kedden délelőtt nyilvánosságra hozott adatok alapján a 2009-ben mért 494 pont helyett 2012-ben 6 ponttal kevesebbet, 488 pontot értek el a magyar tanulók.

Az OECD-tagok és a programhoz csatlakozó partnerországok irányításával három évente zajló felmérés szerint az országok átlaga 3 ponttal emelkedett (493 helyett most 496) szövegértés tekintetében. Amíg Magyarország 2009-ben egy ponttal az átlag felett teljesített, a 2012-es, friss eredmények alapján 8 ponttal az átlag alatti eredményt értünk el.

A PISA-felmérésben is kimutatott hazai romló tendencián kíván változtatni a CENTA Közép-Európai Tanárakadémia által indított „ABIGÉL 2020 Találjunk szavakat!” projekt. A program célja diákok bevonásával olyan általános és középiskolában használt módszerek kialakítása, amelyek segítségével hatékonyan növelhető az internetes generáció szókincse és fejleszthető a szövegalkotási képessége. A hosszú távra, 2020-ig tervezett program részletes segédletekkel is támogatja majd a pedagógusok munkáját.

Az „ABIGÉL 2020 Találjunk szavakat!” Szabó Magda regényére utal, amelyben a csodálatos szobor azokon a gyerekeken tud segíteni, akik képesek szavakba önteni kívánságukat. A program segítségével a CENTA a tanárok munkáját támogatja a szövegalkotási képesség és a szókincs fejlesztésében. „A diákokat ma annyi információ és impulzus éri a felgyorsult világban, hogy sokkal jobban fejlődnek a szövegértéshez köthető, mint a szövegalkotáshoz szükséges képességeik. Ezért szeretnénk olyan módszereket és tartalmakat adni a pedagógusok kezébe, amelyek a szókincset növelik, és a szövegalkotást fejlesztik” – mondta el Valaczka András, a CENTA elnöke és egyben a Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó felső tagozatos főszerkesztője.

A projekt három fő iránya: a médiaelemek, főként filmek felhasználása a tanórai viták kialakításához, a tanulók kérdezési kultúrájának fejlesztése, továbbá az idegennyelv-tanítási módszerek felhasználása magyar órákon. A CENTA az új módszertan egyik elemeként – non-profit módon – filmrészletek sokaságát ajánlja a pedagógusok figyelmébe, szövegalkotási feladatokkal együtt. A filmek kiválasztásánál fontos szempont, hogy azok motiválják a diákokat a kérdésfeltevésre, véleményalkotásra, érvelésre és vitára. A válogatás során több száz diákot kérdeznek meg arról, szerintük milyen filmrészletek inspirálnák kortársaikat az anyanyelvi órák szövegalkotási feladataiban való részvételre.
A filmek bevonása mellett a projekt nagy hangsúlyt fektet egy „kérdezz okosan” alapú kérdezéskultúra kialakítására, hiszen jelenleg a diákok inkább a tanár kérdéseire válaszolnak az órán, és kevés alkalommal tehetik fel ők maguk a kérdéseket. Harmadik pillérként pedig a magyar mint idegen nyelv módszertanából merítenének, ezáltal tudatosabban fejlesztve például a szókincs aktív használatát.

Az „ABIGÉL 2020 Találjunk szavakat!” projektben részletes tanári segédletek, feladatsorok a mindennapi tanítási gyakorlatban is segítséget nyújtanak az anyanyelvi oktatásban résztvevő pedagógusoknak.

megosztás
hozzászólások
vízimentő (5), gasztroblogger (2), vasárnapi nyitvatartás (1), Bringatanya (2), Szeiler Stúdió (32), erzsebet program (4), miniszterelnök (2), áruház (1), Ruzsics Ferenc (434), Tata (1), debrecen uszo eb (16), méregtelenítés (1), cégtörlés (3), Nagy Bálint (10), jégpálya (4), Cserép Letícia (1), ajándék (8), online (1), shotokan (1), homoszexualis (1), Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (3), Jemen (1), Balatoni Halgazdálkodási Nonprofit Zrt (18), vonat (7), internet (20), balatongyorok jazz (23), Életfa iskola (2), mellrák (1), Csótár András (58), triatlon (13), uzemanyag (24), Szent Márton (3), Magyarország tortája (1), boldog (1), menzareform (4), atlétika (6), tanulmány (11), ÉrtékTrend (35), lotus (1), riporter (1), érettségi megoldás (5), Kis-Balaton (1), Telecom (2), hévízi kifolyó (3), családbarát (1), erdő (2), 3D (1), kitüntetés (6), esküvő (9), állatvédő (5)