„Nem távozhat tőlünk elégedetlen vendég, mert nincs második első benyomás”
‒ Az itt töltött nyolc és fél év nem múlt el nyomtalanul, ezért fejest ugrottam a mély vízbe, amikor 2010-ben az Accent felkért a Lotus vezetésére. A legfontosabb az volt, hogy a szálloda visszanyerje régi fényét, s fejlesszük a szolgáltatások színvonalát. Szükség van a belső dizájn frissítésére is, hiszen már nemcsak Magyarországgal kell felvennünk a versenyt, hanem az egész világgal. Az orosz befektető hosszú távra tervez, fejleszteni akar, bennünk mint üzemeltetőben pedig megbízik.
‒ Érezhető a munkaerő-elvándorlás?
‒ Osztrák területen háromszor-négyszer annyi fizetést kapnak a kollégák, mint itthon, ezzel valóban nem tudunk versenyezni. A Lotusban még mindig alacsonyabb a fluktuáció, mint a többi szállodánkban. Nem csak hévízi jelenség, hogy a fiatalok az egy-két évig négy-öt csillagos, superior minősítésű helyeken szerzett tudásukat külföldön kamatoztatják. Bízunk abban, hogy a kollégák a külföldi tapasztalatszerzés után visszatérnek hozzánk.
‒ Minek tulajdonítható, hogy Hévízen a szállodák élén főleg hölgyek állnak?
‒ Érdekes kérdés! Úgy gondolom, a vendéglátó, a házigazda szerepe kifejezetten nőknek való, ezért is van talán több hölgy ezen a területen.
‒ Nagyot változott a vásárok világa. Elmennek még utazási kiállításokra?
‒ A legfontosabb turisztikai vásárokon jelen vagyunk, az osztrák és a német vendégréteg még igényli a személyes kapcsolatot. Szlogen a szakmában, hogy nincs második első benyomás. A német vendégkör apad, a kúrázó idősebb generációk negyvenes éveiben járó gyermekeit pedig meg kell nyerni. Ők ugyanazért az összegért, amennyit itt költenének, felülnek a repülőre, és néhány órával később több ezer kilométernyire gyönyörű tájakon landolnak. Nem akarnak autóbusszal hosszú órákig zötykölődni. Ezért is kiemelt jelentőségű a sármelléki repülőtér, fontos lenne minél több charterjáratot indítani, hogy szélesebb körnek elérhető legyen a régió.
‒ Egy ötcsillagos hazai szálloda árai mennyire versenyképesek a nyugati árakkal?
‒ Az egészséges árversenyre szükség van, mi nem vagyunk hajlandók kuponos oldalakon kiárulni a szállodát. Magyarországot külföldön még mindig olcsó desztinációnak tartják, és elvárják, hogy ugyanazt a minőséget olcsóbban kapják meg itt, mint otthon. Ma már a régi árelőny csökkent. A mi vendégeink úgy vélik, ár-érték arányban jó a Lotus.
‒ Mivel kezdi a reggeleit?
‒ Bejárom a szállodát, majd megnézem, kik érkeznek aznap, hogy áll a foglaltság a következő időszakokra. Folyamatosan képben kell lennem, hogy hol tartunk, mik a teendők. Nagyon jó csapattal dolgozom együtt, nélkülük nem menne, bízom a kollégáimban.
‒ Milyen jövőképet festene Hévízről?
‒ Hosszú távú cél a fiatalabb generációk elérése, hogy ne csak gyógyulás, hanem megelőzés céljából is jöjjenek a vendégek. A hévízi turisztikai szolgáltatók és a város összefogása egyedülálló Magyarországon. De hiába költünk mi közösen milliókat városmarketingre, hiába forgat vissza a turizmusba rengeteg pénzt Hévíz, ha az országmarketing gyenge. Magyarország nincs a fejekben mint turisztikai célpont, kissé távolabb tőlünk jó, ha Budapestről hallottak, azt pedig végképp nem tudják, hogy van hazánkban egy, a világon egyedülálló gyógytó. Amíg állami szinten nem áldoznak többet országmarketingre, nem tudunk átütő sikert elérni.
Keret:
Pusztai Erzsébet az idegenforgalmi technikum után programszervezőként, majd idegenvezetőként dolgozott, s Ausztriában belekóstolt a vendéglátásba is. 1999-ben a biztos nyelvtudás birtokában nyert felvételt a hévízi Rogner Hotelbe értékesítési ügyintézőnek. A munka mellett diplomát szerzett, és végigjárta a ranglétrát. 2008-ban üzemeltetési igazgató lett a hévízi Danubius Hotel Aquában, a szíve azonban visszahúzta: 2010 októbere óta az egykori Rogner, ma Lotus Therme Hotel & Spa szállodaigazgatója.