Motorosbarát szalagkorlát épül Zalában

2014. október 29.
Intenzíven haladnak az útépítések Zala megyében: kiépült a 71-es út Keszthelyt elkerülő szakasza, valamint folyamatos a 76-os út fejlesztése is.

A jobb feltételek azonban magukkal hozzák a gyorsabban közlekedő vezetőket – hívta fel a figyelmet a Rádió Orienten Tóth András. A Zala Megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelőségének igazgatója elmondta, ebből adódóan a 76-os úton elkezdődött egy új, motorosokat védő szalagkorlát rendszer kialakítása. Ha a módszer beválik, több helyen alkalmazhatnák majd országszerte.

Mivel az ország megyéi nagymértékben különböznek egymástól a közlekedési viszonyok terén, a Közlekedési Felügyelőségek feladatai régiónként eltérőek. A Zala megyei hatóság munkáját leginkább az aprófalvas, dombos vidék határozza meg. A Rádió Orient műsorában Tóth András igazgató elmondta, hogy a településszerkezet miatt több önkormányzattal kell kapcsolatot tartani. „A megye állami közútjainak hossza meghaladja a 1600 kilométert, míg az önkormányzat kezelésében lévők nagyságrendje 7000 kilométer. Következésképpen elaprózódnak a feladataink a településszerkezetből adódóan.”

Az igazgató további zalai specialitásként a határ menti elhelyezkedést emelte ki. Jelentős tranzitútvonalak haladnak keresztül a régión, amelyből adódóan elengedhetetlenek a szlovén és a horvát kollégákkal folytatott közös ellenőrzések. Hangsúlyozta, a szabálytalanságok aránya jelentős a külföldi honosságú kocsik esetében, azonban a közlekedésbiztonsági együttműködés az országok között példaértékű.

A Közlekedési Felügyelőség vezetője beszélt a balatoni régió fejlesztésének fontosságáról is. A közelmúltban megépült a 71-es főút elkerülő szakasza, valamint folyamatos a 76-os út fejlesztése. Bár ez az útszakasz kedvelt a motorosok körében, az éles kanyarok sajnálatos módon több halálos áldozatot is követeltek. Ezért – az országban elsőként - ezen a veszélyes szakaszon elkezdődött egy motoros védelmi rendszer kiépítése, melynek lényege, hogy a hagyományos szalagkorlát tartóoszlopai nem okoznak kárt a kicsúszó motorosban. Az új korlát alsó része ugyanis ütéselnyelő, rugalmas szerkezettel készül. „Bízunk benne, hogy lehetőség nyílik a módszer alkalmazására az egész ország területén, amennyiben beválik az ország legszebb vonalvezetésű útjának fejlesztése.”

„A közlekedés egy veszélyes társasjáték, ahol a volán mögött ülők mások testi épségét nem veszélyeztethetik” – Tóth András elmondta, a vezetők a jobb utaknak köszönhetően gyorsabban közlekednek. A Felügyelőség éppen ezért lényegesnek tartja a célzott ellenőrzéseket és a felvilágosító kampányokat. „A biztonságos közlekedés alapjait már gyermekkorban le kell fektetni” – hangsúlyozta az igazgató. Az őszi időszakban közúti ellenőrzéseket tartanak, aminek célja nem a bírságolás, hanem az, hogy az autóvezetőket figyelmeztessék arra, mit kell kijavíttatniuk a járművön a tél kezdete előtt. A téli abroncsok esetében például sokan elegendőnek érzik, hogy a mintázat mélysége meghaladja azt, amit a jogszabály előír, pedig ez nem nyújt teljes biztonságot.

A határ közelsége miatt további sajátosság a használt autók magas száma a megyében. Tóth András arról is beszámolt, hogy 2013-ban közel 5400 kocsit hoztak át Zalába és idén további 10-15 százalékos növekedéssel számolnak. Az Igazgató arra is felhívta a figyelmet, hogy sok esetben karambolos autókról van szó, amiket rosszul javítottak meg. „Különösen körültekintőnek kell lenni a határ másik oldalán vásárolt kocsik vizsgáztatásával kapcsolatban.”

A kormány jövőbeni tervei között számos útfelújítás szerepel, melyeknél a Kormányhivatal szakigazgatási szerve szakmailag közreműködik: a 86-os út további fejlesztése mellett a 73-as és a 76-os vonal bizonyos szakaszai is megújulnak majd. Az igazgató továbbá kitért a Zala-völgyi kerékpárút tervére is, mely Zalalövőtől egészen Keszthelyig kötné össze a régiót.

Forrás: OrientPress Hírügynökség (OPH)

megosztás
hozzászólások
Z. Karvalics László (1), Cséby Géza (5), hűtőgépcsere-program (1), MSZP (17), Zsittnyán Tamás (1), Tóth Gergely (1), Pampetrics György (21), Főzzünk játszva (2), óraátállítás (3), halál (42), Oláh Péter (2), Nagykanizsa (1), állatkert (1), politika (37), Palya Bea (1), nagyméret (1), Anna-bál (2), eltűnt (5), Balatoni Halgazdálkodási Nonprofit Zrt (18), Burucs Szabolcs (2), Központi Statisztikai Hivatal (3), áruház (1), jatek (2), bor (26), parlament (72), keszthely (4039), retro (1), Alsópáhok (51), Zala folyó (1), Ekmann László (1), jovedelem (2), Varga Endre (4), Kerner Gábor (2), transzfer (1), levendula (2), Szőcs Tamás (1), Love your belly (2), Zalai Kutyasuli (1), HIV (1), Baptista Szeretetszolgálat (1), Kányavári-sziget (1), Sziládi-Kovács Tibor (2), termálfürdő (1), munkaviszony (1), cselgáncs (1), Bagyinka Tímea (1), Magyar Telekom (1), Szutrély Péter (7), Gál Lajos (9), fájdalomambulancia (2)