Motorosbarát szalagkorlát épül Zalában
A jobb feltételek azonban magukkal hozzák a gyorsabban közlekedő vezetőket – hívta fel a figyelmet a Rádió Orienten Tóth András. A Zala Megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelőségének igazgatója elmondta, ebből adódóan a 76-os úton elkezdődött egy új, motorosokat védő szalagkorlát rendszer kialakítása. Ha a módszer beválik, több helyen alkalmazhatnák majd országszerte.
Mivel az ország megyéi nagymértékben különböznek egymástól a közlekedési viszonyok terén, a Közlekedési Felügyelőségek feladatai régiónként eltérőek. A Zala megyei hatóság munkáját leginkább az aprófalvas, dombos vidék határozza meg. A Rádió Orient műsorában Tóth András igazgató elmondta, hogy a településszerkezet miatt több önkormányzattal kell kapcsolatot tartani. „A megye állami közútjainak hossza meghaladja a 1600 kilométert, míg az önkormányzat kezelésében lévők nagyságrendje 7000 kilométer. Következésképpen elaprózódnak a feladataink a településszerkezetből adódóan.”
Az igazgató további zalai specialitásként a határ menti elhelyezkedést emelte ki. Jelentős tranzitútvonalak haladnak keresztül a régión, amelyből adódóan elengedhetetlenek a szlovén és a horvát kollégákkal folytatott közös ellenőrzések. Hangsúlyozta, a szabálytalanságok aránya jelentős a külföldi honosságú kocsik esetében, azonban a közlekedésbiztonsági együttműködés az országok között példaértékű.
A Közlekedési Felügyelőség vezetője beszélt a balatoni régió fejlesztésének fontosságáról is. A közelmúltban megépült a 71-es főút elkerülő szakasza, valamint folyamatos a 76-os út fejlesztése. Bár ez az útszakasz kedvelt a motorosok körében, az éles kanyarok sajnálatos módon több halálos áldozatot is követeltek. Ezért – az országban elsőként - ezen a veszélyes szakaszon elkezdődött egy motoros védelmi rendszer kiépítése, melynek lényege, hogy a hagyományos szalagkorlát tartóoszlopai nem okoznak kárt a kicsúszó motorosban. Az új korlát alsó része ugyanis ütéselnyelő, rugalmas szerkezettel készül. „Bízunk benne, hogy lehetőség nyílik a módszer alkalmazására az egész ország területén, amennyiben beválik az ország legszebb vonalvezetésű útjának fejlesztése.”
„A közlekedés egy veszélyes társasjáték, ahol a volán mögött ülők mások testi épségét nem veszélyeztethetik” – Tóth András elmondta, a vezetők a jobb utaknak köszönhetően gyorsabban közlekednek. A Felügyelőség éppen ezért lényegesnek tartja a célzott ellenőrzéseket és a felvilágosító kampányokat. „A biztonságos közlekedés alapjait már gyermekkorban le kell fektetni” – hangsúlyozta az igazgató. Az őszi időszakban közúti ellenőrzéseket tartanak, aminek célja nem a bírságolás, hanem az, hogy az autóvezetőket figyelmeztessék arra, mit kell kijavíttatniuk a járművön a tél kezdete előtt. A téli abroncsok esetében például sokan elegendőnek érzik, hogy a mintázat mélysége meghaladja azt, amit a jogszabály előír, pedig ez nem nyújt teljes biztonságot.
A határ közelsége miatt további sajátosság a használt autók magas száma a megyében. Tóth András arról is beszámolt, hogy 2013-ban közel 5400 kocsit hoztak át Zalába és idén további 10-15 százalékos növekedéssel számolnak. Az Igazgató arra is felhívta a figyelmet, hogy sok esetben karambolos autókról van szó, amiket rosszul javítottak meg. „Különösen körültekintőnek kell lenni a határ másik oldalán vásárolt kocsik vizsgáztatásával kapcsolatban.”
A kormány jövőbeni tervei között számos útfelújítás szerepel, melyeknél a Kormányhivatal szakigazgatási szerve szakmailag közreműködik: a 86-os út további fejlesztése mellett a 73-as és a 76-os vonal bizonyos szakaszai is megújulnak majd. Az igazgató továbbá kitért a Zala-völgyi kerékpárút tervére is, mely Zalalövőtől egészen Keszthelyig kötné össze a régiót.
Forrás: OrientPress Hírügynökség (OPH)