Modern és korszerű vasútállomást kapott Keszthely

2017. március 29.
A 21. század utasigényeinek megfelelve, de az észak-balatoni MÁV-épületek jellegzetes formai jegyeit megőrizve újult meg az 1903-ban épült keszthelyi vasútállomás. A beruházás európai uniós forrásból valósult meg, mintegy 469 millió forintból. Mindeközben a dél-balatoni vasútvonalon folytatódik a pálya és az állomások, megállóhelyek korszerűsítése is.

A MÁV Zrt. 9,9 milliárd forintos költségvetésű, 23 vasútállomást érintő – az Új Széchenyi Terv KÖZOP és IKOP forrásából finanszírozott – rekonstrukciós programja 2013-ban indult. A projekt egyik fontos eleme – a már megszépített pécsi, balatonszentgyörgyi és kaposvári állomásokon kívül – a keszthelyi vasútállomás 482 négyzetméter alapterületű épületének és kiegészítő épületeinek felújítása.

A vasútállomás Keszthely frekventált részén, közvetlenül a 2015-ben – a közösségi közlekedés fejlesztését célzó projekt keretében – felújított buszállomás mellett található, amely biztosítja a helyközi és a helyi autóbuszok csatlakozását a MÁV járataihoz. A vasútállomás mostani megújulásának köszönhetően egy korszerű, intermodális jellegű csomópont jött létre.

Az 1903-ban épült és azóta többször átalakított épületegyüttes rekonstrukciója során megújult a homlokzat, korszerűbbé váltak az utasterek, illetve az utaskiszolgáló és a vasúti infrastruktúra működtetéséhez szükséges helyiségek is. A felújítás részeként az állomás közvetlen környezete is újjászületett. Az utasok és a kerékpárosok kényelmesebb, akadálymentes közlekedése érdekében az épület előtti tér burkolata – a korábbi, lépcsőzetes helyett – lejtős lett.

A felújított keszthelyi épületet a Tapolca felől, illetve közvetlenül Balatonszentgyörgyről vasúton érkezők már most is használhatják, azonban a Balaton déli partján utazók legkorábban június 17-től láthatják a vonatokról leszállva, mert pályarekonstrukciós munkák miatt, a nyári menetrend életbe lépéséig egyelőre pótlóbuszok szállítják az utasokat a Szántód-Kőröshegy–Balatonszentgyörgy–Keszthely közötti szakaszon (kivéve április 1-jétől 6-ig, amikor Szabadbattyán–Balatonszentgyörgy–Keszthely között állítanak be pótlóbuszokat). A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában március elejétől indult újra a dél-balatoni vonal, illetve a Fonyód–Kaposvár vasútvonal átépítése.

A helyreállítási munkákról

A jelenlegi felvételi épület elődje – típusépületként – 1903-ban, a Keszthely–Tapolca vasútvonal átadásakor épült, a későbbi átalakítások azonban jelentősen átformáltak, eredeti térrendszere ma már egyáltalán nem ismerhető fel. Az állomást 1962-ben újították fel, illetve – pavilonokkal és az azokat az épülethez kapcsoló fedett-nyitott terek megépítésével – bővítették ki.

Az állomásépület és környezetének rekonstrukcióját KÖZOP projekt keretében, 2013 nyarán kezdte el tervezni a MÁV. A közbeszereztetés 2014 második felében történt, a kivitelezés pedig 2015 első negyedévében kezdődött.

Az állomásrekonstrukció fő célja a külső-belső utasforgalmi terek fejlesztése, az utaskiszolgálás színvonalának emelése és a helyiségstruktúra újragondolása volt, a 21. századi funkcionális igényekhez illeszkedve. A MÁV tervezői igyekeztek korszerűen, energiatudatosan kialakítani az épületet, különös tekintettel a hőszigetelés mértékére, az innovatív – lehetőleg minél jobb arányú megújuló energiákat felhasználó – fűtési és hűtési rendszerek alkalmazására, a takarékos rendszerek (WC-öblítés, csapok, LED-es világítás, jelenlét-érzékelős kapcsolók) felhasználására és a gazdaságos üzemeltethetőségre.

A funkcionális és szerkezeti korszerűsítés mellett a tervező és a kivitelező törekedett az állomás külső megjelenésének karakteressé tételére. Igyekeztek megőrizni ugyanakkor az épület meglévő értékeit: a Balaton északi partjának számos vasútállomásánál jellemző terméskövet, az oldalanként egy-egy darabból kifaragott, mély mészkő ablakkeretezést, valamint a pavilonok felett lebegő födémlemezt, amely a fedett peron és nyári váró vékony acéloszlopaira támaszkodik.

Az attika megemelésével hozták létre a kapcsolatot az állomási terület másik jellemző épületével, megadva a lehetőséget a tetőre kerülő gépészeti berendezések, a napkollektor és a légkondicionáló kültéri egységének elrejtésére is.

A homlokzati kerámiaburkolat helyére hőszigeteléssel ellátott csiszolt mészkőburkolat került, a bejárathoz kapcsolódó falakon szürkés árnyalatú texturált műkőburkolattal és arra épített kültéri órával. A beltérben kő- és faburkolatú padokkal, valamint süllyesztett világítással alakítottak ki kortárs hangulatot. Fehér dekorbeton ablakkeretezés fogja össze a földszinti ablaksort, az emeleti nyílásoknál műkő árnyékoló pengék jelennek meg. Szintén műkő szegélyelem emeli ki az épület fő karakterét adó födémlemez könnyed lebegését. A főbejárat automata tolóajtós portállal készült.

Nem lehetett megoldani a korábbi „halacskás” kerámiarácsok felújítását, azok sérült állapota miatt, ezért a motívumot laminált üvegrétegek közé nyomtatott színes halmintás üvegfal beépítésével élesztették újjá a nyári váró város felőli oldalán, vizuális kapcsolatot teremtve az autóbusz-állomással. A nyári váróban a peronhoz vezető rámpát üveg felülvilágítóval fedték le, hogy természetes fényt kapjon a váró fő közlekedési útvonala.

Az épület előtti teret – a korábbi lépcsős kialakítás helyett – 2 százalékos lejtésű burkolattal fedték, a mozgássérültek, a kerékpárosok és az utasok közlekedésének megkönnyítése érdekében. A zöldfelületet emelt magasságú növénykazetták telepítésével növelték. A rövid idejű autós megálláshoz az állomás előtt K+R parkolót alakítottak ki, a bicikliseket B+R kerékpártároló várja, és létesítettek egy akadálymentes parkolót is.

A rekonstrukció terveit a MÁV Zrt. Műszaki Tervezési Főosztályának szakemberei készítették, és ők biztosították a kivitelezés közben elengedhetetlen tervezői közreműködést is.

Forrás: MÁV Magyar Államvasutak Zrt.

megosztás
hozzászólások
magyar dal napja (8), golf (11), Naszádos Antal (1), fájdalommentes (3), Gelencsér Dental (3), percdíj (1), fitnesz (1), Kocsis László (1), HIV (1), holdfogyatkozás (1), felmondás (1), Top 50 (1), kutatas (81), Széll Tamás (1), power-bank (1), Básti Juli (1), ARC (1), szallas (39), Pálfi Attila (1), törvény (1), police (513), Tarkarét Biofarm (1), Rtime (5), fa (1), ruha (2), Horvath Terez jegyzo (29), freestyle foci (1), sport (1085), hitel (5), Tour de Hongrie (2), konyvtar (103), magyar (1), cselgáncs (1), Magyarország tortája (1), múzeumok éjszakája (4), sofőrszolgálat (1), igazgató (1), KDNP (1), eon (2), levendula (2), pollen (3), Fodor Edith (3), szakács (1), fájdalomambulancia (2), állatorvos (1), SzezOn bevásárló közösség (1), táska (1), halál (42), Horváth Mariann (1), Szőcs Tamás (1)