Merre tart a hazai e-kereskedelem?

2021. szeptember 20.
Hosszú évek óta olvashatunk a hazai e-kereskedelem sikertörténetéről, de vajon valódi sikerről van szó, vagy csupán „hazafelé beszélünk”? A következő cikkben áttekintjük, merre tart a hazai online piac, illetve milyen trendek határozhatják meg a következő éveit.

Talán kijelenthető, hogy a hazai e-kereskedelem az eddigi létezésének legmozgalmasabb időszakát éli. A tavalyi év tavaszán jelentkező járványhelyzet alapvetően befolyásolta a szektor teljesítményét, mégsem mondható, hogy minden a pandémiának „köszönhető”. Ahogyan évek óta, úgy 2020-ban is lényegesen nagyobb ütemben nőtt a hazai online piac, mint a kontinens átlaga.
A tavalyi évben az e-piac összesített növekedése elérte a 45%-ot, ami egészen elképesztő annak fényében, hogy a korábbi években 15-18%-os növekedést mérhettünk. Nem túlzó az állítás, miszerint a magyar e-kereskedelem egy év alatt hármat lépett előre. Míg az európai piacok zömén érezhető volt a gazdasági visszaesés által okozott vásárlói visszafogottság, Magyarországon ennek nem igazán volt jele az online térben.

A GKI Digital és az Árukereső jelentése szerint a tavalyi évben az átlagos megrendelési érték 20%-kal nőtt, amire korábban nem volt példa.
Noha az átlagos megrendelési érték nem, de a rendelési gyakoriság jelenleg is növekszik. Ez utóbbi mutató biztosítja a 2021-es bővülést, ami kiváló hajtóerőt szolgáltat a kis, közepes és piacvezető webáruházak számára is. A szereplők optimistán várhatják a Black Friday időszakot, illetve a karácsonyi vásárlási rohamot; a járványhelyzet alakulásától és az azokra adott kormányzati reakcióktól függetlenül az utolsó negyedév rekordbevétel lehetőségével kecsegtet.

Ha meg szeretnénk jósolni a hazai e-kereskedelem jövőjét, számos dologra kell reflektorfényt irányítani. Nem feledkezhetünk meg a július 1-én életbe léptetett uniós áfaszabály módosításról, amely jelentős mértékben egyszerűsíti az adófizetés folyamatát. A korábbi gyakorlat szerint az online kereskedőknek annyi módon kellett adózniuk, ahány országban értékesítettek. Ez természetesen nagy adminisztrációs terhet jelentett számukra, a mostani szabályozás azonban lehetővé teszi, hogy az adóbevallás alapján a Nemzeti Adó- és Vámhivatal intézze a jogosult országok felé történő kifizetést.

Piaci szakértők és marketingesek szerint az áfaszabály módosítás jelentős lendületet ad majd a határokon átívelő online kiskereskedelemnek. Ez mindenképpen pozitívumként értékelhető, hiszen a hazai vállalkozások könnyebben juthatnak piaci részesedéshez, ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy a magyar piacra érkező szereplők dolga is egyszerűbbé válik.

A GKI Digital és az Árukereső toplistája szerint a tizenöt legnagyobb szereplő közül csupán kettő van magyar tulajdonban, vagyis elmondható, hogy a külföldi tőkeerős szereplők hatékonyabbak a magyar piacszerzésben, mint a hazai vállalkozások külföldön. Szerencsére említhető néhány pozitív példa, de magyar tulajdonú piacvezető szereplőket más országokban nem látunk.

E-kereskedelmi körökben szinte mindennaposnak mondható, hogy egy-egy tőkeerős szereplő bejelenti az érkezését valamely európai országban. A divattermékek forgalmazásáról ismert Zalando 2022-ben érkezik Magyarországra, illetve a legnagyobb orosz webáruház, a Wildberries is megkezdte terjeszkedését a régióban.

megosztás
hozzászólások
helyesírás (1), Katedra nyelviskola (5), Keszthelyi Kiscápák (6), Bibó Gimnázium (1), drog (3), szunyog (3), erdő (2), ajánló (1148), meiszner kati (16), Balaton Szinház (959), strand (21), Varga Terézia (1), balatoni strandbelépő (1), MSZP (17), zene (23), vallás (1), web (5), Varga Endre (4), tavaszi szél vizet áraszt (1), kitüntetés (6), Cseh László (1), Pál Attila (1), támogatás (5), Rúzsa Magdi (1), tanulmány (11), idojaras (262), police (513), vonat (7), konyvtar (103), Nagykanizsa (1), szex (9), tour de france (1), Spar (1), díj (4), csapadék (1), luxor (99), medve (1), Krassói Katalin (1), Budapest (3), Clemens Zsófia (1), nyelvvizsga (2), Táncpanoráma Keszthely (10), munka törvénykönyve (1), hitel (5), gyermekszám (1), Marsalkó Dávid (1), rádió (1), Jemen (1), punkosdi regatta (9), étrend (4)