Marcaliban frissül fel a Lisa

2016. február 16.
A múlt héten hivatalosan is megállapították, hogy felolvadt a Balaton vize, így vége a korcsolyázós-fakutyázós időszaknak a tavon, nem mintha ebből a szempontból túlzottan el lettünk volna kényeztetve ezen a télen. Ideje lassan vitorlát bontani, mert április 1-jén megnyílik a keszthelyi jachtkikötő, és vízre bocsáthatók a kisebb-nagyobb hajók.



A Balaton egyik legnagyszerűbb egytestűje, a Lisa Marcaliban pihen: átépítik, és nagyjavításon is átesik. Lombár Gábort, a hajót gondozó cég vezetőjét arról faggattuk, hogyan került a Lisa hozzájuk, és milyen munkákat végeznek rajta.

– Az eltelt évek során számos külföldi országban dolgoztunk kompozit technológiával, és alkalmunk adódott a szakma élvonalának számító fejlesztéseket a gyakorlatban is alkalmazni. Három évvel ezelőtt nyitottuk meg magyarországi üzemünket, amelyet egy külföldi szélerőműgyártóval kötött szerződésre alapoztunk. Ennek részeként korszerűsítettük a felújítócsarnokunkat és a gépparkunkat, valamint a meglévő szakembereink mellé továbbiakat képeztünk, ennek köszönhetően minden feltétel adott ahhoz, hogy itthon is világszínvonalú minőséget nyújthassunk.
– A Lisa közelébe akkor kerültünk, amikor a hajó a Pünkösdi Regattán megsérült, oldalról belementek. A hiba helyszíni javítását követően a végeredmény tetszett a hajó tulajdonosainak, így az ugyanekkor szerzett egyéb sérüléseket is mi orvosolhattuk. Az árboctetőn lévő grossfelhúzó csigát tartó szénszálas alkatrész szétnyílt. Az új alkatrész legyártása és beépítése után a Lisa a dőléspróbán is helytállt. A tulajdonosok ezután kértek fel minket a hajó kizárólagos gondozására. A tavalyi szezonban így már mi szervizelhettük a Lisát. Az már a múlt évben látszott, hogy egy nagyobb karbantartásra is szükség lesz, ezért a szezon zárultával átvettük egy nagyjavításra a hajót.

– Milyen munkálatokat végeznek?
– A Lisa megérkezése után azonnal nekifogtunk a hajótest kiszárításának, hogy a szendvicsszerkezetek nedvességét a minimálisra csökkentsük, majd műszeres méréssel határozzuk meg, hogy hol kell beavatkozni. A veretek eltávolítása után következett az oldalakat fedő festék- és gittréteg lecsiszolása. Megdöbbentő, de helyenként tizenegy rétegben akár 12–15 milliméter vastagságú gittet találtunk a karbonszöveten. Mind ez idáig 120-130 kilogrammnyi anyagot csiszoltunk le, ami szükségtelen többletsúly. A hajóról eltávolítottunk egyes utólag ráépített elemeket, hogy annál sokkal könnyebb és erősebb karbonszerkezettel pótolhassuk. A kiülődobozokat meghosszabbítjuk, a hajó korábbi javításait újra feltárjuk, mert sok helyen delamináció keletkezett. A sérülésektől eltekintve az eredeti hajótest a kora ellenére kiváló állapotban van, Patucelli mester karbonműve hibátlan. A sérült külső héj és maganyag eltávolítása után a szendvicsszerkezet struktúráját az eredeti rétegrendben építjük vissza vákuuminfúziós technológiával. A megrendelő kívánságára a munkálatokat egyedi fényezéssel zárjuk.

– Milyen lehetőségek vannak a hazai hajóépítésben?
– Szerintem egyelőre elég szűkösek az itthoni lehetőségek. Eddig főleg külföldi nagy hajógyáraknak dolgoztunk, kompozit alkatrészeket gyártottunk, majd a gazdasági válság idején a hasonló technológián alapuló szélerőműgyártással és szervizeléssel bővítettük profilunkat. A hazai piac kicsi és nehezen hozzáférhető, viszont a versenysportban növekvő fizetőképes keresletnek köszönhetően cégünk, a South Coast Composite Kft. is megtalálhatja itt a helyét technológiai felkészültsége révén. Célunk a versenyhajók szervizelése és egy sokoldalú szervizcsapat összeállítása, amely bárhová bármikor mozgósítható, ha szükség van rá. A Lisa későbbi sikere remélhetőleg jó referencia lesz a cégünknek.

megosztás
hozzászólások
múzeumok éjszakája (4), Kardos Gábor (6), kisterseg (20), Szeiler Stúdió (32), Palya Bea (1), tűzoltó (32), költészet napja (2), Bezerics (1), luxus (4), baleset (169), KRAFT (5), Intersport (1), Balatoni Szövetség (3), Balaton-átúszás (1), Ugrimanók (1), ötös lottó (101), Kvarda Attila (25), Szeiler Gábor (1), SzezOn bevásárló közösség (1), kresz (2), nyelvtanulás (3), Balsai Móni (1), vitorlásverseny (30), Krasznai István (1), Golden Globe (3), GESZ (11), utánpótlás (1), trianon (2), kulfold (245), ajándék (8), menekült (1), Budapest (3), Horvath Terez jegyzo (29), Szabó Ilona (1), jégpálya (4), ellazulás (1), Don (1), téligumi (1), fogorvos (5), Keszthelyi Táncpanoráma (7), boldog (1), Apák napja (1), 1956 (1), kezilabda (64), Via Hotel (1), daganat (6), Keszthelyen élni (6), Zala Megyei Közgyűlés (3), tűzijáték (1), gyümölcs (2)