Lassan de biztosan itt van a téligumi időszak

Lassan de biztosan itt van a téligumi időszak

2016. október 04.
Úgy tűnik – még most legalábbis – hogy elég gyorsan beköszönt az idén a tél, ami azt is jelenti, hogy az autósoknak nagyon gyorsan kell a téligumi beszerzését vagy cseréjét elvégezni.

Az évente kétszer ismétlődő téli-nyári gumicsere procedúráját a legtöbb autós a háta közepére kívánja, hiszen általában már az első őszi napokon időpontot kell foglalni a kedvenc gumisnál, ha időben akarunk cserélni, és hát nem annyira kellemes időtöltés a garázsból, a pincéből vagy a padlásról sem lepakolni a fél évvel ezelőtt odatett gumikat.
Jó esetben nem kell gumit vásárolnunk, de 4-5 évente még arra is időt és pénzt kell fordítanunk – de nem hiába!
Sajnos ma Európa szerte nem mindenhol kötelező a gumicsere, így sokan nyárival vagy télivel közlekednek egész évben – jobb eset még, ha négyévszakos gumiabroncsot szereztek be (bár ez még kevésbé jellemző). Cikkünkben körbejárjuk, hogy hogyan is néz ki Európa nagyobb országaiban a téligumi használat, és természetesen arra is kitérünk, hogy miért fontos a gumicsere.

Téligumi európai viszonylatban
A helyzet az, hogy sokkal kevesebben és kevesebbet foglalkoznak Európában a gumicsere fontosságával, mint ahogyan azt gondolnánk, ez azonban egyáltalán nem egy helyes és helyénvaló dolog, hiszen így egyszerűen megvan a kockázata annak, hogy a nem megfelelő gumi miatt baleset ér bennünket, vagy balesetet okozunk.
Nagyon sokan gondolják úgy, hogy a gumicsere hiányában saját épségüket veszélyeztetik, az pedig legyen az ő saját döntésük, hogy mit tesznek meg a testi-lelki egészségük érdekében, ez azonban nem teljesen igaz, hiszen azzal, hogy az úton vannak, nem megfelelő abronccsal, azzal mindazok életét is kockáztatják, akik velük egy útszakaszon vannak. (Ugyanaz, mint amire az ittas vezetés kapcsán kell gondolni, hogy nem csak a saját életünkért felelünk akkor.)
A Michelin végzett felméréseket az európai gumicserét figyelembe véve, amelyek elég érdekes tényeket mutattak – ezek inkább nem követendő példák. A felmérés szerint a legnagyobb európai országok azok, ahol fütyülnek a gumicserére, hiszen az Egyesült Királyságban, Németországban, Spanyolországban, Franciaországban, Olaszországban és Törökországban 1 abroncsot használnak télen és nyáron is, méghozzá, ha összevetjük az országok eredményeit, akkor 5 százalék utazik téligumival, 4 százalék négyévszakossal, az összes többi pedig (az autósok kétharmada) pedig nyárival – ami a legveszélyesebb mind közül. Természetesen vannak, akik cserélik a gumikat, de nem sokan.

Miért fontos télen a téligumi?
Talán még az is jobb megoldás, ha téligumival autókázzuk végig az egész nyarat, bár akkor elég hamar el kell dobni az abroncsot, hiszen sokkal gyorsabban kopik a gumi, többet fogyaszt az autó, és nagyon hamar, már télen sem nyújtja azt a biztonságot, mint amit a megfelelő használat mellett tudna – nem valami költséghatékony tehát téligumival egész évben. De nézzük, mi történik, ha nyári gumit használunk.
Azt kell tudni, hogy a nyári- és a téligumi között nem csak mintázatban van különbség, hanem gumiösszetételben is, amely főleg a tapadásról gondoskodik. A téligumi úgy van kifejlesztve, hogy jól tapadjon a nedves, havas és jeges útfelületen, de ugyanúgy feleljen meg a száraznak is – így válhat teljes mértékben biztonságossá a jármű.
Sokan pont emiatt használják egész évben, arról azonban nem lenne szabad elfeledkezni, hogy az aszfaltnak van egy bizonyos hőmérséklete is, amelyhez idomul a téligumi és a nyári gumi is – ezért lesz túl nagy a téligumi tapadása nyáron, a nyári gumi pedig egyáltalán nem lesz biztonságos télen, hiszen nem tud jól tapadni havas és a jeges úton, és még a száraz és nedves talajon is túl sokszor emelkedik el a földtől az abroncs.
Miért akarnánk a saját és mások testi épségét is kockára tenni, mikor könnyedén tehetünk is ellene, az évi 2 gumicserével?

megosztás
hozzászólások
korábbi híreink
Polgári vélemény (6), jóga (1), paleo (13), Ruzsics Ferenc (434), Könnyid László (1), állatkert (1), keprol kepre (7), Barista bajnokság (2), parkolás (8), Keszthelyi Környezetvédő Egyesület (2), lotus (1), jogsebész (9), lovaglás (2), Krepsz-Kapai Bernadett (1), Béres Attila (2), jaras (36), dinnye (1), labdarugas (25), ipsos (1), Ifi Ferenc (1), újszülött (1), szallas (39), biztosítás (2), TDM (3), Egészségfejlesztési Iroda (1), bor (26), triatlon (13), Gál Lajos (9), koktél (1), nyaralas (12), shotokan (1), munkaviszony (1), Balatoni Limnológiai Intézet (1), utca embere (8), Bóka György (2), Klenovics Mónika (2), police (513), Keszthelyen élni (6), Zalai Borcégér (5), KDNP (1), macska (1), Mohácsi József (8), sport (1085), Playboy (1), Zalacsány (4), deviza (1), voroskereszt (24), Villányi Éva (1), Intersport (1), béremelés (2)