Keszthelyi fórum a fejlesztési koncepcióról

2012. november 08.
A Zala Megyei Önkormányzat jogszabályi kötelezettségének eleget téve készíti fejlesztési koncepcióját, melyet 2013. április 30-ig kell megalkotnia. A koncepció alapját képező helyzetelemzés munkaanyaga elkészült már, s jelenleg zajlik ennek társadalmi egyeztetése a megye igazgatási, gazdasági és civil szférája lehető legszélesebb körének bevonásával.

E folyamat része az a 6 állomást magában foglaló fórum-sorozat is, amelynek negyedik rendezvényére 2012. november  8-án Keszthelyen került sor. Az itt elhangzott észrevételek, javaslatok, valamint a www.zala.hu oldalról eddig már 300 alkalommal letöltött munkaanyag kapcsán beérkezett több mint 30 észrevételeket megfogalmazó levélben foglaltak, továbbá az eddigi fórumokon kapott javaslatok figyelembe vételével folyamatosan dolgozzuk át az eredeti dokumentumot.
Az egyeztetéseket követően véglegessé váló helyzetelemzést 2012. november 30-ig kell jóváhagynia a Zala Megyei Közgyűlésnek.
A keszthelyi fórumon a helyzetelemző munkaanyag ismertetése és megvitatása mellett felkért előadóként Dr. Dublecz Károly, a Pannon Egyetem Georgikon Karának dékánja beszélt az intézmény potenciális szerepéről Zala megye fejlesztési stratégiájának megvalósításában, s kiemelte, hogy az innovációt szem előtt tartó fejlődés elősegítése érdekében fontos lenne stratégiai szövetséget kötni az adott területen felkészült intézményekkel, akik biztosítani tudnák a megyei igényekhez igazodó szakemberképzést, K+F szolgáltatásokat. Ezt követően Dr. Csite András PhD, a HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ igazgatója elemezte Keszthely és környékének balatoni turizmusban betöltött szerepét, s megállapította, hogy a jelentős gazdasági potenciál ellenére Keszthely-Hévíz térsége nem tudott az ország meghatározó növekedési pólusává válni, melynek okát főként az erőforrás  működtetés illetve fejlesztés koordinációjának hiányosságában látja. Az önkormányzati rendszer átalakulása, az EU 2014-2020 közötti új tervezési periódusára való felkészülés időszaka most kínál kedvező alkalmat arra, hogy ne pusztán szétfolyó „összefogás”, hanem a fejlődés érdekében valódi együttműködést kikényszerítő mechanizmusokat alakítsunk ki a térségben. Könnyid László, a Hévíz-Balaton Airport Felügyelő Bizottságának elnöke a Zala megye számára kitörési lehetőséget jelentő gyógyturizmus térségi szerepéről, a sármelléki repülőtér működésének biztosítása által kínált lehetőségekről osztotta meg gondolatait a fórum résztvevőivel.
A készülő fejlesztési koncepció kapcsán Manninger Jenő elmondta: az elmúlt évtizedben Zala megyében az országos átlagnál is kedvezőtlenebb mértékben jelentek meg a gazdasági hanyatlás hatásai, az országos átlaghoz képest is csökkent a termelés, az átlagos jövedelem szintje. Ennek okait külön is vizsgálni kell, ezt teszi a most készülő elemzés is.
Zala megyében az aprófalvas szerkezet mellett hátrányt jelent a százezres nagyváros – az úgynevezett pólus – hiánya, ugyanakkor előnyt jelent a természeti környezet és annak kincsei által adott vonzerő. Ennek hatása úgy is jelentkezik, hogy megfigyelhető a fiatalok elvándorlása a térségből, míg jelentős a közép- és időskorúak betelepedése elsősorban Hévíz környékén.
Hangsúlyozta, hogy nyilván nem skanzen szeretnénk lenni, hanem magas minőségű szolgáltatásokat nyújtó rekreációs területeket adó megye, a zöld iparra – mint stratégiai ágazatra – is támaszkodó városokkal, helyben is jó képzést nyújtó oktatási intézményekkel.
A jövőt ezért egy ZÖLD ZALA programra kell építeni – mondta Manninger Jenő. Ennek zászlóshajója a gyógyturizmus, de fontos részét képezik az ipari, logisztikai, mezőgazdasági fejlesztések, amelyek a megye jelenlegi szak- és felsőfokú képzéseire, tudományos hátterére támaszkodnak.
A zöld ipar, az egyetem fejlesztése mellett a következő uniós ciklusban fontos cél lehet Keszthely térségében a sármelléki repülőtér működtetése, pénzügyi szolgáltatások letelepítése. Tovább kell javítani Keszthely és Hévíz adottságainak kölcsönös kihasználását. Ezt szolgálhatja egy közös közlekedési koncepció megvalósítása is a 2014-től kezdődő új uniós tervezési időszakban, amely a környezetbarát tömegközlekedésen alapul.
Javítani kell persze a térség elérhetőségén is, versenyképes vasúti menetidőre van szükség nemcsak Budapest, de Bécs irányába is. Ehhez a következő uniós ciklusban lesznek források, de természetesen számolunk közúti fejlesztésekkel, felújításokkal is. 

megosztás
hozzászólások
angus marha (1), Ugrimanók (1), Pappné Beke Judit (1), gazdasag (363), Együtt (1), relaxáció (1), környezetvédelem (2), MTI (595), transzfer (1), íjászverseny (1), Suba Alexandra (1), Kapolcs (1), Benkő Lívia (1), Tóth Levente (2), holokauszt (1), Aradvári László (1), keszthely (4040), országgyűlési képviselőjelölt (11), Havasi Bálint (13), Sziládi-Kovács Tibor (2), Alsópáhok (51), Gál Lajos (9), kutatas (81), felsőoktatás (9), skandinav lotto (81), adó (6), riporter (1), Balatoni Szövetség (3), felmeres (10), nagyik karácsonya (1), Tóth Xénia (6), ponthatar (6), munkaviszony (1), Csengei Agota (16), Polgár Zsolt (1), Krassói Katalin (1), Jobbik (10), tavasz (1), dinnye (1), idojaras (262), esztétika (8), Balaton-átúszás (1), Telecom (2), verseny (2), medve (1), Pálfi Attila (1), Balaton Szinház (959), vírus (1), Giro d'Italia (1), szauna (2)