Káprázatos oldtimerek a keszthelyi hintómúzeumban
Pálinkás Róbert, a Helikon Kastélymúzeum igazgatója és Lakatos Ferenc, a járművek tulajdonosa a Ford T Speedster versenyautóban.
Pálinkás Róbert, a kastélymúzeum igazgatója a Ford T Speedster és a Packard 110-es hétfői bemutatásakor azt mondta: Európa egyik legnagyobb hintógyűjteményében a világ szinte minden típusa megtalálható már, de a bővítés folyamatos. Ezt a kollekciót fejlesztik tovább azzal, hogy megmutatják, miként alakultak át a hintók automobilokká.
2018 óta látható Keszthelyen az 1914-es Ford T-modell
E mellé érkezett most egy 1915-ben gyártott Ford T Speedster, vagyis versenyautó, amelyen a hintókra is jellemző fakerekek, illetve fa- és rézalkatrészek dominálnak
valamint egy 1941-es Packard 110-es, amely már az amerikai autógyártás virágkorát mutatja.
A budapesti Lakatos Ferenc a járművek tulajdonosaként és restaurátoraként arról beszélt, hogy az autógyártás az Egyesült Államokban virágzott igazán az indulástól, ami három korszakot ívelt át.
Az 1917-18-ig tartó időszak volt a “rézkorszak“, amikor főként a rézelemek uralták a kocsik megjelenését, majd 1920 és 1930 közötti korszak hozta el az autógyártás hajnalát, 1930 után pedig a második világháborúig tartó aranykorát.
A folyamatosan bővülő kiállításon mindhárom időszak járműveit bemutatják majd, ráadásul minden jármű működik, magyar forgalmi engedélye is van, illetve részt vesz veteránautós találkozókon.
A járművekről tulajdonosuk azt is elmondta: mindhárom az elmúlt tíz évben került Magyarországra, addig az Egyesült Államokban voltak. Mindegyik alapos felújításra szorult, de sikerült elérni, hogy utángyártott alkatrészek helyett minden eredeti rajtuk. Hozzátette azt is: sokan talán még mindig nem tudják, hogy nem Henry Ford, hanem Galamb József és két magyar társa tervezte a T-modellt, amellyel a tömeges autógyártás elindult a világon.
A Speedster elején levő dísz funkciót is betöltött: menet közben alulról egy piros szál kúszott felfelé, amely mutatta a víz hőmérsékletét a vezetőnek.
A Packard minden modelljénél más orrdíszt használt, az 1936-tól gyártott Packard 110 elejét egy kerekeket tartó hölgy ékesíti.
Forrás/fotók: CsodalatosBalaton.hu