Jelszó: Monitorcsere!
– Mit érez ilyenkor a fejlesztő?
– Portálfejlesztés során ritkán adatik lehetőség évtizedes visszatekintésekre, ezért is nagyon különleges a mostani alkalom, hiszen az első Monitormagazin.hu éppen tíz éve készült el. Ha mégis megadatik, akkor az „Uramisten, ez nem is volt igaz!” felkiáltás hangzik fel tőlünk, a fejlesztőktől, ha visszanézzük a régi portálváltozatokat, akkori szárny- próbálgatásaink eredményeit. Természetesen semmit nem úgy csinálnánk, mint akkor, plusz gyakran osztogatnánk jobb tanácsokat magunknak, ám csak előremehetünk – nyilván megyünk is. Izgalomba csomagolt izgatottság – már nagyon várjuk!
– Az olvasókat egy monitormagazinos történetelemzésre invitáljuk – amelyet a https://archive.org/web/ oldalon a keresőmezőbe beírt „monitormagazin.hu” keresőkifejezéssel indíthatnak. Természetesen ér más oldalakra is rácsodálkozni – ez a website évtizedek óta készít pillanatképeket weblapokról.
– Talán jogos a kérdés: mennyi idő után célszerű megújulni, megújítani egy portált, az arculat mikor és mennyire változhat, változtatható a már kialakult, markánsnak tekinthető brand?
– Minden váltás valós kockázatot hordoz magában, hiszen a portál jellege és tartalmi szerkezete éppen a változtatás miatt jócskán eltérhet az előzőtől – amit érzékel a keresőprogram. A látogatók gyakran elintézik egy „az előző jobb volt” szűkszavú kommenttel az elvárt katarzis helyett, és csak pár hét múlva kapunk elégedett „buksisimit” érte. Az oka pedig a szokás hatalma: a látogatók többnyire úgy bolyonganak egy új portálon, mint a vásárlók szoktak a szupermarketben polccsere után.
– Ha a számoknál maradunk, a váltást követően akár harminc százalékkal is alacsonyabb lehet a látogatószám, amely elsősorban a közösségi média és a keresőprogramok újra elnyert bizalmával hozható csupán a váltás előtti szintre – azaz a túl gyakori, valamint mélyreható újítás többet árt, mint használ, három éven belül nem szoktuk javasolni a weblaptulajdonosoknak.
– A logó, a brand, az arculat más kérdés, hiszen óhatatlanul elérünk oda, mint a művészek a stílusfejlődésük során keresve a saját hangjukat – egyre letisztultabb, egyre lényegre törőbb irányba fejlődik a vizuális összhang. Azaz az ízlés nem lehet vitatéma, ér „átöltözni” alkalmanként vagy jeles alkalmakra – a mostanit ilyennek tartjuk.
– Milyen változásokat vehet észre az élesítést követően a látogató a működés vonatkozásában?
– A jó portál olyan, mint a jó zsoké: a legjobb, ha a ló észre sem veszi, hogy ott ül a hátán – azaz a szerkezetet és a működést a legokosabb a minőségi tartalomnak alárendelni. A tartalomfogyasztást talán nem is nekem kell bemutatnom, magamon észreveszem az uralkodó trendeket, kevés az időnk, ergo kevés szöveg, rengeteg kép és videó fogy a neten, ami kis idő alatt is elfogyasztható – ez kiváltja a ma is neteztem hatást, csökkentve a fel se néztem elvonásitünet-kezelést – az új portál, pedig ezt kínálja majd fel. A megtekintett oldalak és a nettó látogatószám sokáig nagyon túlértékeltek voltak szerintem, manapság az oldalon eltöltött időt és a visszatérő látogatók számának növekedését fontosabbnak tartom. Természetesen a mobiltelefonról érkezőket is kifogástalanul szeretnénk kiszolgálni. A portál indulásához várjuk a kilövési parancsot, monitorcserére felkészülni!