Géptelenség kizárva – mindennapi trendek az online világban

2016. december 18.
Játsszunk el a gondolattal, hogy a nem túl távoli jövőben a gépek fogják összeállítani számunkra az olvasásra ajánlott információkat, még ha azt emberek írták is, majd képzeljük azt, hogy meg is érkeztünk.

A fenti erős állításhoz vegyünk egy példát: az olvasó szereti a kutyákat, együtt is él kedvenc háziállatával, alkalmanként tájékozódik ebben a témában az interneten – és nem rest online vásárolni néha ezt-azt a kedvencének.

A számítógépe megőrzi a weblapok címét és a kereséseket az adott témában, majd amikor a felhasználó egyéb weboldalon keresgél, mi sem természetesebb, hogy kutyákkal kapcsolatos böngészési javaslatokkal kezdi bombázni, kiértékelve az olvasási szokásokat.
Ehhez már hozzá vagyunk szokva, hiszen az úgynevezett remarketinges megoldások éppen az előzményeket használják fel a látogatókra szabott tartalom- és reklámmegjelenések terén.

Az igazán professzionális azonban, ha a látogatókat azonosítani, felismerni is tudjuk, majd a róluk megtudott információk szerint szolgáljuk ki őket, teljesítve rejtett vágyaikat, elképzeléseiket – ez a jövő nagy kihívása, amelyhez a kézi módszerek már nem elegendők.
Kell-e féltenünk a magánszféránkat, van-e ránk nézve hátránya a túlzott figyelemnek – egyáltalán mit tehetünk, ha a saját gépünk méri fel az igényeinket? Kinek áll érdekében az adatokkal esetleg visszaélni?

Nyilvánvaló, hogy a kereskedők komoly késztetést éreznek a termékeik eladására, hiszen egy kutyaeledel-értékesítő már akkor is mellélő, ha egy állatszerető macskatulajdonosnak ajánlgatja a portékáját, azaz célozni kell minél pontosabban – ehhez pedig információra van szükség.
Rettegnünk azért nem kell, hiszen a választás továbbra is a mi kezünkben van, számos kifinomult eszköz létezik az inkognitónk megőrzésére, a reklámok blokkolására-szűrésére, a megnyugtató ellenszer pedig éppen az információszerzés, azaz kutyaharapást szőrével.
Minél többet tudunk az egyes módszerekről, annál kevésbé tűnik varázslatnak a viselkedésalapú marketing. Az adataink védelme fontos tényező; lényeges, kik őrzik az adatokat – vagy ahogy Juvenal római költő ezt még fokozza –: Ki őrzi az őrzőket (Quis custodiet ipsos custodes)?

A mobilba zárt világ
A múlt évben a mobiltelefonnal letöltött tartalom mennyisége meghaladta az asztali gépekről kezdeményezettét – azaz a mobilinternet terjedésével, a készülékek okosodásával bekövetkezett a mobil-adatböngészés, -adatfeldolgozás kora, így a mobiltartalmakra már nem különleges, hanem szükséges szemszögből kell hogy tekintsünk. A mobileszközökön a rövid videók, a képgalériák, az infografikák a legnépszerűbbek – mondhatnánk, a „gyorsétkezés” meghonosodott a tartalomfogyasztók körében is.

Biztonság, gyorsaság
A jövőben kiemelten fontos kritérium lesz a weblapok biztonsága, a titkosított csatornák használata (SSL – Secure Sockets Layer) – amit a keresőprogramok is fel fognak ismerni és értékelni. Ez azt jelenti, a látogató eszköze és a szerver között nehezen lehet hozzáférni a küldött és a fogadott adatokhoz. A másik trend a weblapok és a portálok gyorsasága, egyszerűsége – amely előnyt élvez a keresők „szemében”, főleg a közösségi oldalakkal való kapcsolat kiépítésekor.
A fentiek figyelembevételét követően pedig jön az alapvetés: a tartalmat nem írná meg valamilyen ügyes szoftver?
A szerző a Webmark.hu csapatát erősíti – amely weblapokat kelt életre.
 

megosztás
hozzászólások
divat (4), Balatoni Hajózási Zrt (4), Stohl András (1), ellenőrzés (2), Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (1), unicef (1), Cserszegtomajfutás (5), vírus (1), atlétika (6), jaras (36), gyenesdias (213), mentő (9), Player's Restaurant & Bar (2), voroskereszt (24), gyermekbarát (2), boldog (1), 3D (1), Happy Dixieland Band (8), efott (6), sütemény (1), Keszthely HUSZ (3), Vatikán (1), szakács (1), proa (1), ruha (2), magyar dal napja (8), muzeum (55), balatongyorok jazz (23), Manninger Jenő (384), karnevál (1), Burucs Szabolcs (2), köztársasági elnök (1), euronews (1), szavazas (9), menzareform (4), Tóth Csaba (3), lovaglás (2), csapadék (1), LMP (4), Partics Roland Hunor (1), Visionet (1), Czigány Sándor (2), kormánymegbízott (1), Katedra nyelviskola (5), Hegyi Roland (HR) (5), gyed (3), ipsos (1), google (3), verklifesztivál (3), Oroszlán Zsolt (2)