Ezeket tarts szem előtt, ha jól akarsz járni a fekete pénteken!
A színfalak mögé néztünk, és kísérletet tettünk arra, hogy kibogozzuk a leárazásakciók mögött megbúvó csomókat.
Magyarországon a Black Friday akciók elsősorban az online térben jelennek meg. Ez persze nem jelenti azt, hogy a hagyományos boltok nem hirdetnek fekete pénteki akciókat, azonban a termékkezelés fizikai korlátjai miatt ennek lehetőségei korlátozottak. Az online térben viszont nincsenek megkötések; csupán informatikai erőforrásokra van szükség. Az eMAG már 2020-ban 3,1 millió látogatást regisztrált, amely során összesen 293.314 terméket értékesített a Black Friday akciók keretében. Egészen elképesztő számok, amelyek a tavalyi esztendőben minden bizonnyal megdőltek.
Ennek ellenére a LogiNet és a Reacty Digital közös, reprezentatív felmérése szerint tavalyhoz képest 6 ezer forinttal kevesebbet, 34 ezer forintot költünk el Black Friday akciók keretében idén. Ezzel egyidőben azt látjuk, hogy folyamatosan növekszik a hazai online piac. A GKI Digital és az Árukereső jelentése szerint 2021 első félévében 30%-os bővülés mellett bruttó 494 milliárd forintos belföldi forgalmat bonyolított a magyar online kiskereskedelmi piac, melyen belül az első negyedév forgalma 43,7%-kal múlta felül a 2020-as első negyedév forgalmát.
A piac szereplői nem számítanak lassulásra és visszaesésre, sőt, minden adott, hogy a tavalyinál magasabb értékesítési számok valósuljanak meg. Ennek alapvető feltétele a piacvezető kerekedők szerepvállalása, illetve az általuk létrehozott leárazáskampányok sikere.
A megkérdezett marketingszakértő szerint érdemes látni, hogy Magyarországon a Black Friday akciók egyre inkább a piacvezető kereskedők kiváltságává váltak. Ez egyáltalán nem szokatlan jelenség, hiszen hasonló történések játszódnak le szinte minden piacon, ahol fejlett e-kereskedelmi tevékenység zajlik.
A magyarázat elsősorban abban rejlik, hogy kizárólag a nagy volument értékesítő kereskedők képesek olyan egyedi megállapodásokat kötni a különböző gyártókkal és beszállítókkal, amelyeket lehetővé teszik a kimagasló leárazáskampány megszervezését.
Ugyanakkor nem mehetünk el szó nélkül a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok mellett sem, amelyek akár jelentős bizalomvesztést okozhatnak a teljes online szektor számára. A megkérdezett marketingmenedzser elmondása szerint a kereskedők sokféle módon próbálták meg előnyükre fordítani a Black Friday körüli hírverést, nem mindig tisztességes módszerekkel. A felárazás-leárazás trükk sokak megtévesztésére alkalmas, noha az ár-összehasonlító szolgáltatások használatával könnyedén szűrhetjük őket. Érdemes tudni, a versenyjogi szabályozások szigorúbban vizsgálják ezt a trükköt a jövőben, így a tisztességtelen gyakorlatot alkalmazó kereskedőknek le kell mondaniuk erről a megoldásról.
A fentiek tudatában kijelenthető, hogy a Black Friday akciók jó alkalmat szolgáltatnak a kedvezményes vásárlásra, de körültekintésre van szükség. A reklámzaj óvatlanná teheti a vásárlókat; a nagy leárazásokért folytatott versenyben hajlamosak lehetnek megfeledkezni a cégadatok és egyéb részletek ellenőrzéséről. A LogiNet és a Reacty Digital reprezentatív felmérése szerint a válaszadók 70 százalékának fontos, hogy a Black Friday akciókat csak megbízható, ismert oldalakon vegye igénybe.
Kép forrása: pixabay.com