„Egy vezető akkor vezető, ha követik is”

2016. július 15.
A Balaton fővárosának lenni nem földrajzi fogalom, nem is mennyiségi kérdés, hanem minőségi megfelelés – szögezte le a múlt év elején dr. Bóka György. A háziorvossal, foglalkozásügyi orvossal a napokban a KeszthelyFesten futottunk össze és beszélgettünk. Bóka ez alkalommal a bicikliút skizoid voltát, a parkolási díjnak alárendelt városi közlekedést, az alkalmatlan hivatalt méltatta, miközben a vállalkozásbarát gazdálkodási környezet megteremtésére hívta fel a figyelmet.



– Régen találkoztunk!

– Másfél éve.
– Mi újság?
– Újság nincs, mesélnivaló rengeteg.
– Múltkor is arról kérdeztem, hogy van.
– Ha az egészségemre vonatkoztatom, akkor az a korrekt válaszom, hogy időarányosan. Ha városbéli viselt dolgainkra utal a kérdés, az bonyolult.
– Itt van ez a csodálatos fesztivál, zsúfolva van a sétálóutca.
– Választ kaptak azok, akik szapulták a Fő teret a nagyságát illetően. Alig férünk el. A rendezvény fantasztikus, sokrétű. A 80-as, 90-es években voltak itt ennyien. A rossz az, ami a mindennapokban is, hogy a sétálóutcát és a kerékpár- utat egymásra montírozták. Ha ennyien vannak, nem tudod elkerülni, hogy el ne gázoljanak. Praktikusan a kerékpárosnak nullára kellene csökkentenie a sebességét az ütközés elkerülése végett – így viszont ő nem halad. A járdát és a kerékpárutat egyébként is skizoid állapot összetenni, mert a kerékpár egy jármű, és mi még nem szoktuk meg, hogy azzal gyalogosok között közlekedjünk. Ha a jobb oldalon készül az út, az első kereszteződésnél (Bécsi kapu utca) már rá is csatlakozhatna a már meglévő kerékpárútra – veszélytelenül. A közlekedésbiztonsági szakértőt vagy meg sem kérdezték, vagy figyelmen kívül hagyták a véleményét. Ha már építettek, a Fenyves allét jelöltem volna ki a nyomvonal egy részének, mert az méltánytalanul elhanyagolt. Az Erzsébet királyné útján lefelé vezető bicikliutat valaki olyan találta ki, aki soha életében nem kerékpározott. Javítani próbálták, de így sem jó persze. Aki a Helikon park szélére tervezte, az meg kidobta a pénzt, mert egy forgalom nélküli úttest az árnyas fák alatt teljesen megfelelt volna. A mostanin viszont összeakadok a sétálókkal, vagy a sárga vonalat semmibe vevő kis unokámat gázolják el.
– Tehát a Fő térrel meg van elégedve?
– Azzal, hogy a Fő teret és a rácsatlakozó utcákat a forgalomból kivettük, nagy bajaink lettek Keszthely közlekedését illetően. A Fő tér alatti parkolóval egyrészt elérhettük volna azt, hogy az autóból kiszállva vezetjük a turistát minden létező helyre, elköltve a pénzét, amíg eljut a kastélyig, másrészt átvihettük volna a forgalmat a Fő tér alatt. Most a Lidlnél parkolnak, hogy ne kelljen fizetni. Egyébként a parkolási díj miatt alávetett közlekedésnek issza a levét a város akkor is, amikor nincs vendég, mi viszont haptákban várjuk őket télen-nyáron.
– Ha lezárok egy utcát, a mellette lévő utcában megkönnyítve a közlekedést lehet javítani a helyzeten. A hivatal azonban nem így tett. Az OTP mögötti utcát lezárta, a Szalasztó utcát pedig egyirányúsította. A két utca között van a Fő tér. Ha ezek forgalmát is korlátozom, akkor a kelet–nyugati közlekedést megbénítom. A hivatal azonban mindennél fontosabbnak tartotta a parkolási díjból beszedett jövedelmet, amelynek mára irracionálisan mindent alárendelt.
– Például?
– Azzal magyarázzák a Szalasztó utca egyirányúsítását, hogy az ügyészségre nem tud másképpen a rabszállító behajtani. Ez marhaság. Egyáltalán nem jár az ügyészségre rabszállító autó. Fizetős parkolók vannak. A keszthelyiek pedig a várost megkerülve, a Csapás úton kénytelenek járni.
– Vagy a Lehel utcán.
– Igen, most már, hogy el lehet fordulni az Amazonnál jobbra. A hivatal ezzel a gesztussal virtuális kockacukrot adott alattvalóinak.
– Nincs kibékülve az önkormányzattal…
– Valóban nem vagyok kibékülve. Az első emberünk nem karizmatikus, nem agilis. A vezető akkor vezető, ha nemcsak megválasztják, hanem követik is. A közös szellemi alomból valók háta mögé bújva tunkol az ötlettelenség tányérjában. Ha számon kérik, pénzhiányra hivatkozik. Mára kínossá vált a társasága sok mindenki számára.
– Önnek is?
– Nem. Az én kutyám kölke. Én csak beszélek róla, mint meteorológus az időjárásról, de nem befolyásolom. Bosszant az is, hogy a sportlétesítmények építésének idejét éljük, de Keszthelyen e tekintetben sem történt semmi. Az eladott kikötőben most háromszor annyi hajó van, miközben semmi más nem változott, csak az irányító, a tulajdonos. Nem kellene másra bízni a város vezetését is? Mindegy, hogy kinek a rokona vette meg, ha jól működik.
– Az előbb az Amazont említettem. Biztosan nem úgy volt címkézve a pénz, hogy az előtte lévő fák alatt ne parkosítsanak, az utca túloldalához ne nyúljanak hozzá. A Georgikon utcai rész kövezetét pedig maradék akciós kövekből rakták ki akkor, amikor a Helikon- ünnepség szavalóversenyét tartották. 110 decibeles hangzavar volt. Megmértem.
– De a fák alatt már ültettek virágokat.
– Igen, hál’ istennek! Viszont körülötte nem füvesítettek.
– Milyen ötletei vannak a helyzet javítására?
– Az egyik a munkahelyteremtésre vonatkozik, ami – bizony ám! – az önkormányzat feladata. Vállalkozásbarát környezetet kell létrehozni. A vállalkozók majd teremtenek munkát, és iparűzési adót is fizetnek. Az év 52 hetéből 8 hét a szezon. Olyan munkaköröket kell létrehozni, amelyek a maradék időben is foglalkoztatják az embereket. Különösen fontos lenne a műszaki értelmiséget, a vállalkozói középréteget idevonzani. Az ötleteim nem új keletűek, arra irányulnak, hogyan lehet turistákat idecsalogatni, hogyan lehet visszaszerezni a hegemóniát, hogyan lehet színesíteni a nyári programokat.
– Régi felvetés, hogy Keszthelyt Hévízzel össze lehetne kötni villamossal. Arra a szalagcímre, hogy Hévíz balatoni város lett, biztosan sokan felfigyelnének. Lehetne olyan fesztivált csinálni, amelyre virágokat áruló emberek jönnek az egész országból. Színes virágokkal lenne tele a főutca, ha csak három napig is. Az önkormányzat kertészetében levendulát és fügefát termeszthetnének, a város mediterrán mivoltát hangsúlyozva. A közterületekre egyébként is nagyon ráférne a sok-sok színes virág.
– Van a kastélyban kihasználatlan lóistálló. A lótenyésztési főfelügyelőség lovaival, a rendőrség lovagolni tudó embereivel, az önkormányzat huszár- uniformisával nyáron az itt szolgálatot teljesítő rendőrök attól még a biztonságot szolgálják, hogy látványosak is. Valamelyik toronyba lehetne távcsöveket helyezni, hogy felülről is megnézhessük a várost. Sok ilyen apró mozaikból állna össze az élhető Keszthely. Nem becsmérelni akarom – mert ennek én örülök –, de attól, hogy a Balaton-partot leköveztük, nem fognak az Alföldről ide zarándokolni.

megosztás
hozzászólások
kapcsolódó hírek
korábbi híreink
sofőrszolgálat (1), Zala Volán (1), Halott pénz (1), Taliándörögd (1), palyazat (164), rezidance (5), rezsi (18), ipsos (1), Krepsz Zoltán (38), orvos (22), Balatoni Hajózási Zrt (4), Nagymező Gyenesdiás (1), Varga Terézia (1), gyilkosság (1), viz (1), Kehidakustány (1), telefon (3), zene (23), idegenforgalom (174), HIV (1), dohany (15), gasztronómia (4), Tál Zoltán (2), Udvaros Dorottya (1), vadász (2), kutatas (81), Bartha Gábor (34), népszavazás (1), program (7), LMP (4), Biró Lajos (1), Csokonai társaság (1), ország torta (1), Forstner Anna (1), ponthatar (6), rendőr (3), medve (1), Szent István ünnepe (3), internet (20), Balatoni Kurzusok (8), Monitor Extra (21), Telecom (2), Vajda János Gimnázium (22), SzezOn bevásárló közösség (1), szép (9), A Dal (3), idegenforgalmi adó (1), Zala Megyei Rendőr-főkapitányság (136), vírus (1), Tóth Xénia (6)