Célok, eredmények és csalódások: a keszthelyi jachtkikötő éve

Célok, eredmények és csalódások: a keszthelyi jachtkikötő éve

2016. október 30.
Az ősz derekán járunk, ilyenkor már látható, mi történt az év során, milyen elképzelések váltak valóra, és melyek azok a területek, ahol fejleszteni szükséges. A főszezon elmúltával a keszthelyi jachtkikötőben jártunk, számot vetettünk.

Kék és Fehér
A szezon a Lisa teljes körű felújításával indult: mind a vitorlázat, mind a test megújult. Ennek köszönhetően a jövőre húszéves vitorlás olyan remek állapotban van, mint még soha. A Pünkösdi Regattán hozta az elvárásokat, a katamaránok és a Raffica libera mögött beért az ötödik-hatodik helyen, az egytestűek között pedig a második lett. A Fehér Szalagon a nagyon erős szélben nem sikerült végigmenni vele, mert a könnyítések miatt irányíthatatlanná vált. A Kékszalag előtt heroikus küzdelemmel, hatalmas munkával visszaépítették a hajót nehéz szelesre, nagyjából kilencszáz kilogrammal volt súlyosabb, mint a Fehér Szalagon, a legénység pedig teljes létszámban, tizenhét fővel állt rajthoz. Ez utólag jó döntésnek bizonyult, a másfél órás viharban mind a hajó, mind a legénység jól vizsgázott. A Kékszalagon, mint emlékezetes, szélsőséges időjárás fogadta a mezőnyt, sokan el sem tudtak indulni, sőt volt, akinek a hajója már a megméretés előtt kárt szenvedett. A Lisa a katamaránok meg a liberák mögött abszolútban a tizedik, a hagyományos egytestűek között pedig az első lett. Ahogy növekszik a katamaránok száma a mezőnyben, úgy válik egyre illuzórikusabbá a cél, hogy abszolútban az első tízben végezzen, de a hagyományos egytestűek közötti vezető helyét meg kell őriznie.

Az idei magyar bajnokságot a keszthelyi színekben induló J24-es nyerte Sallai Gábor kormányzásával, aki szintén a Lisa-csapat része volt a Kékszalagon, Szabó Péterrel és Sarina Róberttel egyetemben nagyszerű eredményeket értek el.

Újabb év, újabb hajó
Jövőre egy 40 lábas katamarán érkezik a keszthelyi jachtkikötőbe, és keszthelyi színekben fog versenyezni. Az ilyen katamaránok karbonépítésűek, fém alkatrészük alig akad. A méretük is impozáns: 12 méter hosszúak, 7 méter szélesek, az árbóc magassága 20 méter körüli, tehát hatalmas vitorlafelület van rajtuk. Sebességük eléri a 35 csomót, vagyis az óránként 60-70 kilométert. Ennél a sebességnél ha valaki a vízbe esik, olyan ütés éri, mintha a betonra zuhanna, ezért komoly fizikai felkészültség és erős védőfelszerelés szükséges.

Hasít az utánpótlás
A jachtkikötő csapata büszke arra, hogy az idén az első saját nevelésű gyermek vitorlázója csatlakozott a magyar optimistbajnoksághoz. Nem történt azonban pozitív irányú elmozdulás a tekintetben, hogy a fejlődéshez el kell vinni a gyerekeket a keleti medencébe versenyezni, mert a térségben nincs ilyen megméretés. Ezért jövőre mindenképp szeretnék elérni, hogy legalább egy optimistes futam legyen Keszthelyen. A tervek között szerepel az is, hogy tizenötre növeljék a gyerekek számát. Az utánpótlás-neveléssel mindazonáltal elégedettek: a nyáron hat tábort tartottak, amelyek között volt telt házas is 29-30 lurkóval, sőt akadt visszatérő tanítványuk is. Jövőre a magyar bajnokság optimist és laser kategóriájában indulnak gyerek vitorlázóik: akár hat-hét hajósuk is eredményes lehet.

Sziszifuszi munkával
A kikötő évről évre épül-szépül, komoly marketingmunkával egyre több bérlőt csábít át más településekről, üzemeltetői alapvetően elégedettek a kikötő fejlődési ütemével. A cél, hogy 160-170 hajó „parkoljon” a vízen, most száz fölötti az itt lévő hajók száma. Az idei évben az étterem rengeteg embert vonzott, többen aztán maradtak, és ügyfelekké váltak.
2016 újdonsága, hogy a keszthelyi jachtkikötőbe települt a Hanse Yachts hivatalos magyarországi képviselete, és a forgalmazás is itt történik. A Hanse Németország legnagyobb, Európa második legnagyobb hajógyára évente 700-800 új vitorlással. A magyar vizeken is egyre több a Hanse: az idei szezonban húsz hajót értékesítettek hazánkban.
A jövő évben a használt hajók kereskedelmét is szeretnék tető alá hozni, és a horgászatnak is teret kívánnak adni a kikötőben.

megosztás
hozzászólások
Varga Terézia (1), facebook (15), C+ fesztivál (1), kávé (2), erdekes (538), Villányi Éva (1), Havasi Bálint (13), ellazulás (1), Pappné Beke Judit (1), Sifter Rózsa (1), munkaviszony (1), kitüntetés (6), igazgató (1), Golgota Baptista Gyülekezet (1), punkosdi regatta (9), hulladék (3), 3D (1), jég (5), országgyűlési képviselőjelölt (11), egeszsegugy (266), Rejuvena (19), rezsi (18), Bátortábor (1), csokoládé (2), Széll Tamás (1), nagyméret (1), Bóka Péter (1), szuperhold (1), homoszexualis (1), Eurovíziós Dalfesztivál (1), reklám (1), Nagy Bálint (10), Komoróczi Lajos (3), Hosszú Katinka (2), fagylalt (6), felsőoktatás (9), augusztus 20. (5), Ranolder (1), tollaslabda (1), Bezerics (1), Laky András (2), google (3), Naszádos Antal (1), Tour de Hongrie (2), Télikert (5), Balatoni Hajózási Zrt (4), Hévíz gyógyfürdő (112), Horvath Terez jegyzo (29), ló (1), power-bank (1)