„Az információbőség zavart okoz a fejekben”

2017. március 05.
Januárban sorozatot indítottunk a hagyományos medicina jövőjéről, amelyben minden alkalommal egy-egy, az orvoslás terén aktuális, sokakat érintő problémát járunk körül. Vitaindító írásunkban az orvos és a beteg kapcsolatát, ideális és reális minőségét igyekeztünk górcső alá venni. Állandó szakértőnkkel, dr. Szutrély Péter urológussal ez alkalommal a beteg betegségről szerzett tudásáról, annak gyakorlati jelentőségéről beszélgettünk.

 

„Doktor úr, mi a bajom?” „Elég, ha én tudom”

Tévedés, nem elég. Ha az ember megbetegszik, törvényszerű, hogy szeretne minél többet megtudni az állapotáról, ezért kérdezni fog a magával hozott tudáshalmaznak megfelelően. A felmerülő kérdések aránylag egyszerűek: mi bajom van?, miért alakult ki?, miért pont én?, mit lehet tenni azért, hogy visszaálljon az eredeti állapot? Ötven-hatvan évvel ezelőtt kevesebbet kérdeztek a betegek, akkor a fehér köpenyest még félistenként tisztelték, és az információszerzés sem volt annyira egyszerű, mint napjainkban. Az orvos ítélte meg, milyen mértékben, mélységben tájékoztatja a beteget és családját. Aztán megindult az ismeretterjesztés, például a TIT szervezte népművelési előadásokon, klubesteken lehetett tájékozódni, megjelent néhány könyv is.

Ma már nincsenek rendezvények a modern orvostudománnyal kapcsolatban – bár nyilván lenne rá igény –, a fő forrás az internet. Kritikátlanul ömlik az információ az emberekre praxishonlapok, Wikipédia, blogok stb. formájában. Könnyebb, gyorsabb információhoz jutni, mint eljutni egy orvoshoz. Ha a beteg felhívja a szakrendelőt, hetekkel-hónapokkal későbbi időpontot kap. Mire az orvos elé kerül, már mindenféle elképzelései vannak a bajáról, nagy valószínűséggel „borzalmakra” is rátalált az interneten, ami félrevezető lehet. A világháló alapján azonban nem tudja felállítani a diagnózist, míg egy tapasztalt orvos három perc alatt megállapíthatja a panaszok okát.

Szükség lenne kommunikációs tréningre a képzés során

Az orvosnak türelemmel kell lennie páciense iránt, aki nemritkán úgy kezdi a beszélgetést: „Megnéztem az interneten…” Az általa olvasottak kiindulási alapnak jók lehetnek ugyan, de csak a fizikális és műszeres vizsgálatok után, a beteggel való foglalkozás alapján, közösen lehet felállítani a helyes diagnózist. Az információbőség inkább zavart okoz a fejekben, az orvos dolga segíteni a tisztánlátást. Az orvosképzésbe ezért interperszonális kommunikációs gyakorlatot is be kellene iktatni, hogy a hasonló helyzeteket megfelelően tudják irányítani – ingerültség, idegesség nélkül megfelelő, tiszta és közérthető választ adva, amelyet a beteg el tud fogadni.

Segíthetnek az önszerveződő betegcsoportok

Más a helyzet, ha a beteg már kész diagnózissal érkezik, a betegsége esetleg ritka, és régebb óta fennáll, olyankor a páciens jól felkészült, és sokat tud a bajáról. Ha az orvos még nem találkozott hasonló esettel, zárt orvosi portálokon segítséget kérhet akár magyar, akár külföldi kollégáktól.
Előfordul, hogy az orvos felveszi a kapcsolatot a betegségre szerveződő csoporttal, amelynek betegek, hozzátartozók a tagjai, akiktől sokat megtudhat az adott kórról.
Keszthelyen húsz éve létezik az Összetartozunk klub Szili Gyöngyi vezetésével, amely támogatást nyújthat a rákbetegségben szenvedőknek, az abból gyógyultaknak. A résztvevők életmód-tanácsadással, diétával, mozgással és az alternatív kiegészítőkkel kapcsolatos javaslatokkal segítik egymást, és alkalmanként orvos vendég is érkezik hozzájuk, akit a betegségükről faggathatnak. Jó lenne több efféle kezdeményezés, ugyanis az alapkérdések megvitatásának remek helyszínei lehetnek a klubok.
A társadalmi elszigeteltség, a számítógép mellé kötődés nem vezet sehová. Az emberek egymással való személyes kapcsolódását a Facebook nem pótolhatja. A komputerek világa egyre inkább uralhatatlan irányba csúszik, az önszabályozás pedig egyre nehezebb gyermeknek, felnőttnek, orvosnak és betegnek egyaránt.

Következő számunkban az alternatív gyógyításról, a természetgyógyászatról és arról az ellentétről beszélgetünk, amely e két szemlélet között uralkodik.

megosztás
hozzászólások
kapcsolódó hírek
korábbi híreink
tranzakciós díj (1), Pálfi László (1), tanulmány (11), Halház kft (1), hospice (1), Tour de Hongrie (2), labdarugas (25), Rejuvena (19), Révai Gábor (1), nyugdíjas (2), mobil (2), jég (5), Semmelweis Egyetem (1), TDM (3), Liszkay (2), Zalaköveskút (1), paralimpia (4), fitnesz (1), fogyasztóvédelem (1), vízkereszt (1), vívás (1), gyógytó (1), Sifter Rózsa (1), efott (6), kékszalag (12), tűzijáték (1), parkolás (8), Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (1), pannon egyetem (12), influenza (2), vállalkozó (4), Balaton-átúszás (1), okmányiroda (1), A Dal (3), percdíj (1), Centrál Színház (1), Márton nap (1), Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft (6), augusztus 20. (5), Filharmónia (1), Varga Endre (4), Varga Terézia (1), pünkösdi regatta (5), DJ Gerysson (1), Béres Attila (2), természetgyógyászat (2), Keszthelyi Kiscápák (6), köztársasági elnök (1), lovaglás (2), munkaszünet (1)