A Keszthelyi jachtkikötő legénysége mindent megtesz a sikerért

2017. február 21.
Az idei tél kitett magáért, és még nincs vége! A hosszan tartó hideg és a hó a téli sportok szerelmeseinek kedvezett, a Balaton befagyott, lehetett síelni, korcsolyázni, fakutyázni… Ne gondoljuk azonban, hogy a vitorlázás megszállottjai ilyenkor pihennek. A tél utolsó napjaiban már javában zajlanak az edzések.

Szükség is van arra, hogy időben elkezdjenek felkészülni a szezonra, ugyanis az idén e vízi sport kedvelői Keszthelyre figyelnek: a város újra felkerült a vitorlázás térképére, itt a Lisa, itt a Bogi, és helyet követel magának az utánpótlás is. Nagyok a tervek, nagyok az elvárások. A felkészülés folyamatába kukkantottunk be.

A Keszthelyi Yacht Kikötő Vitorlás Sportegyesületnél a legénységnek a vitorlázás a hivatása, ezért nagyon fontos, hogy a szezonra a lehető legjobb formába kerüljenek. A fiúk mindent meg is tesznek ezért: a csapat hetente háromszor-négyszer edz, az áprilisi vízre szállásig a terhelést fokozatosan növelik.
A program egyik eleme a hetente egyszer végzett TRX-edzés. Két edző foglalkozik a fiúkkal, Krepsz-Kapai Bernadett és Krepsz Zoltán. Velük beszélgettünk:
– A múlt év végén fogalmazódott meg a csapat tagjaiban az igény arra, hogy a hagyományos erőnléti edzés mellett másfajta terhelést is kipróbáljanak, így esett a választásuk a TRX-re. A cél, hogy az állóképességük fejlődjön, a fizikai erejük nőjön, de ez ne menjen a gyorsaság, a rugalmasság, a robbanékonyság rovására. Alapszempont a fokozatos terhelés és az ízületek, a gerinc védelme. A vitorlázásban és a TRX-ben közös pont, hogy instabil környezetben kell dolgozni.

Az első időkben az általános állóképességgel, erőfejlesztéssel foglalkoztunk, izomláncokat edzettünk. Végzünk kimondottan kardioedzéseket, és nemsokára szeretnénk sportágspecifikus gyakorlatokat is beiktatni. A csapatnak hat-nyolc órán keresztül is kinn kell lennie a hajó oldalán, az ehhez használt izomcsoportokat is fejleszteni kell. Igyekszem változatossá tenni az alkalmakat, többféle eszközt használni, többféle feladatot végeztetni – a srácok élvezik, feléled bennük a versenyszellem, ugratják egymást, jó a hangulat. A TRX-nél nincsenek üresjáratok, folyamatos, irányított edzés folyik minimális szünetekkel, nem hagyjuk pihenni a csapatot. A nálunk töltött egy-másfél óra kőkemény munkával telik – ezáltal is javul a tűrőképességük, a mentális felkészültségük és a koncentrációjuk.

Gönye Ádám Hévízen tart klasszikus edzőtermi, súlyzós edzéseket a legénység tagjainak.
– Az élsportnál a lényeg a csúcsra járatás, hogy a maximumot kihozzuk magunkból. Nem elég sokat tenni, mindent meg kell tenni a célért. A konditermi edzések során az erő, az állóképesség és a kardiovaszkuláris állóképesség fejleszthető. A vitorláscsapat tagjainak tudása ugyanis mit sem ér, ha hamar elfáradnak, hiszen akkor nem tudnak koncentrálni a feladatukra. A legénység egyébként mindent megtesz, hogy tökéletes formába lendüljön a szezonra. A fiúk nagyon jól haladnak, fegyelmezetten részt vesznek az edzéseken, minden kérést teljesítenek. A különféle edzéseiket igyekszünk összhangba hozni, hogy kellő idő maradjon a pihenésre, a regenerálódásra is. A hiányosságok – reméljük, nem lesznek – persze csak az első komoly megméretés, a Pünkösdi Regatta után fognak felszínre kerülni, a további programot annak megfelelően módosítjuk majd. A különböző súlyú, edzettségű, mentalitású srácok külön dolgoznak, két csoportban. A fizikum erősítése mellett táplálkozási tanácsokat is kap a csapat: személyre szabott, félórára, órára lebontott étrend segíti elő, hogy a megfelelő időpontra a megfelelő állapotba kerüljenek. Grammra pontosan meg van szabva, hogy mikor milyen táplálékot kell magukhoz venniük, milyen táplálékkiegészítőket kell szedniük. Ennek betartása azonban már az ő lelkiismeretükre van bízva.


Azokkal a gyerekekkel, akik kedvet kaptak a vitorlázáshoz, és komolyan gondolják, a szürke hónapokban is foglalkoznak. Az ő edzésükről Szabolcs Bence gondoskodik tornatermi körülmények között hetente kétszer:
– Általános izomerősítő gyakorlatokat végzünk a szárazföldi edzések során az utánpótláscsapat tagjaival. Az átlagéletkor 9–12 év között van, de 15 éves gyerekkel is dolgozom. A legfontosabb, hogy a fiataloknak azokban a hónapokban is rendszer legyen az életében, amikor nem lehet vízre szállni. Vannak köztük kezdők és haladók, kisebbek és nagyobbak. Bár különböznek egymástól, mindannyian kis hajókkal vitorláznak, amelyet a saját súlyukkal kell irányítaniuk, ezért nagyon fontos az állóképességük javítása. A tornatermi edzések másfél órásak, az utolsó húsz perc mindig játék. Amúgy is igyekszünk játékossá tenni a mozgást, többféle feladatot kapnak, szakaszos a terhelésük. Az órák egyik részében ők választhatják ki a foglalatosságokat, a másik részében pedig én mondom meg, milyen erősítő gyakorlatokat kell végrehajtaniuk. Szeretnek járni, úgy vettem észre. A tornatermi edzések mellett szombatonként úszásórán is részt vehetnek, azáltal is készülve a nyárra.

megosztás
hozzászólások
korábbi híreink
Naszádos Péter (9), Horváth Lászlóné (1), vitorlázás (37), minisztérium (7), állatkert (1), KRAFT (5), kilométer (1), zápor (1), cselgáncs (1), drogmentes (1), Apák napja (1), országgyűlési képviselő (33), középiskola (1), világbajnokság (2), család (1), tengerpart (1), magyar (1), véradás (2), Astellas-díj (2), párbajtőr (1), karnevál (1), Palásthy Bese (2), alapítvány (2), Nardai Sarolta (1), szauna (2), film (8), esztétika (8), Szemfüles egyesület (3), oscar (13), parlament (72), Keszthelyi Egyesített Szociális Intézmény (2), autizmus (2), Paleomedicina (1), muzeum (55), Visionet (1), munkaviszony (1), menekült (1), pedagógus (6), pszichoterápia (1), diákolimpia (1), Hosszú Katinka (2), Don (1), vasút (10), megemlékezés (10), cukorbetegség (2), temetés (2), videó (1), Rigo Csaba (36), Kvárta Mátyás (44), migráns (3)