Ifjabb Pampetrics Milán még csak nyolc hónapos, de már rendszeres látogatója a borkereskedésnek, ahol édesapja „tanítgatja”, és igyekszik őt is beoltani a nedűk szeretetével. Az idősebb, ám mindössze 29 éves Pampetrics Milán egyike azon fiataloknak, akik külföldről tértek vissza Magyarországra, hogy nehezebb körülmények között, ugyanannyi  munkával, de mégis itthon boldoguljanak.

Minőségi bort mindenkinek!

2017. február 16.
Ifjabb Pampetrics Milán még csak nyolc hónapos, de már rendszeres látogatója a borkereskedésnek, ahol édesapja „tanítgatja”, és igyekszik őt is beoltani a nedűk szeretetével. Az idősebb, ám mindössze 29 éves Pampetrics Milán egyike azon fiataloknak, akik külföldről tértek vissza Magyarországra, hogy nehezebb körülmények között, ugyanannyi munkával, de mégis itthon boldoguljanak.


Hűséges olvasóinknak ismerősen csenghet a név: a Monitor Magazin borajánló rovatának rendszeres szerzője volt édesapja, Pampetrics György. A keszthelyi Pampetrics Borkereskedés 2005 óta családi vállalkozásként működik, 1200-féle magyar és külföldi bort forgalmazva. A borbár vezetőjével beszélgettünk.

A Keszthelyi VSZK-ba járt középiskolába, mellette pedig szakácstanoncként kóstolt a szakma ízeibe a város éttermeiben, szállodáiban Pampetrics Milán. 2009-ben aztán Svájcba ment nyári szakmai gyakorlatra: a nyolcvan jelentkező diákból hatot vettek fel, és ő volt az egyik. Először egy kis faluban, Passuggban szakácsiskolába, majd Flimsbe került egy hangulatos kis gourmet étterembe, majd néhány hónapnyi pincérkedés és hidegkonyhai tapasztalat után főnöke újonnan nyíló borkereskedésében és boréttermében kapott lehetőséget arra, hogy megismerkedjen a borvilág krémjével – maradt is hat évig.

– A svájci éttermet jómódú közönség látogatta. Hírességek, turisták és helyiek – borszerető emberek tértek be hozzánk elsősorban a bor miatt, hiszen kínáltunk ezeregyszázféle bort… – meséli a fiatal vállalkozó.

Három év után átvehette az Új-Zélandra távozó sommelier kolléga helyét: három évig volt pincemester és a borszaküzlet vezetője. Ő volt az első magyar az étteremben, majd szép lassan a barátainak is szerzett munkát. A szíve azonban hazahúzta.

– Hiányzott a család, honvágyam volt, és magam is családalapításra adtam a fejem. Nem szerettem volna azonban sem a feleségemet, sem a gyermekünket kitenni a kétlaki, vándorló életmódnak, ráadásul kár lett volna veszni hagyni a családi vállalkozást. Döntenem kellett.
Ha nem lett volna a családi vállalkozás, valószínűleg nem jön haza Svájcból, hiszen remek helyen volt remek emberek között. Állítja: sokkal nagyobb léptékben lehet külföldön haladni, mint itthon, a különbség nagyjából hússzoros. Alapattitűd, hogy tisztességesen, precízen, pontosan, udvariasan kell dolgozni. Akarattal, kitartással, hozzáértéssel az ember el tudja érni a célját öt-tíz év alatt. Magyarországon szinte lehetetlen valamit a nulláról kezdeni.

A jó bor iránt itthon nagy az igény, de nagy a kínálat, a konkurencia is. Rengeteg borkereskedés van, gombamód szaporodnak a borbárok, és nagy az árérzékenység. Míg a legtöbb svájci húsz frank (kb.:6000 forint) alatt nem vesz bort, itthon egy ilyen árkategóriájú nedű szinte luxuscikknek számít. Bár vannak már 1000 forintért is borok, és a felső határ több százezer forint is lehet, a magyar átlag 2000–2500 forint között van.

– Svájcban az élet minden területén a csúcsminőséget keresik. A magyarországi borkultúra még gyerekcipőben jár az ottanihoz vagy a franciaországihoz képest, bár rengeteget fejlődtünk a rendszerváltozás óta – véli. – Szeretném a családi vállalkozásunkat életben tartani, fejleszteni, és jó hírét vinni a magyar boroknak Keszthelyen és az egész országban. Ahogy belőlem a szüleim, úgy én is szeretnék a fiamból borkereskedőt nevelni: már most tanítgatjuk, szagolgathatja is a borokat, annak ellenére, hogy még csak nyolc hónapos, szinte mindennap itt van a boltban, lejönnek az édesanyjával, és körülnéznek.

Pampetrics Milán sokat járja a környéket, és a tapasztalatai igen vegyesek:
– Annyi bor- és szőlőfajta van, minden ételhez, minden évszakhoz, minden alkalomhoz és hangulathoz létezik bor. A mi dolgunk, hogy segítsünk mindenkinek megtalálni azt, amelyik igazán ízlik neki.

A bor világában naponta vannak újdonságok, minél többet tud az ember, annál inkább azt érzi, hogy milyen keveset is tud – véli. Új trendek, új technológiák jönnek, egy kicsit mindenhez kell érteni.
– Saját bor készítését nem tervezzük, nincsenek meg hozzá a feltételeink. Borkereskedőnek lenni van olyan jó, mint borásznak – deklarálja határozottan.

megosztás
hozzászólások
korábbi híreink
paralimpia (4), íjászverseny (1), áruház (1), Művészetek völgye (6), Bálint NatáLia (2), tabor (6), Rézsó Tamás (6), autizmus (2), Monitor konyhája (80), Magyarország tortája (1), nő (2), Fodor Márk (8), nap (2), KFT (1), egeszsegugy (262), Happy Dixieland Band (8), költészet napja (2), gyász (1), traffipax (4), jogszabály (1), alpolgármester (2), Sifter Rózsa (1), vendégéjszaka (2), marko peter (22), ellazulás (1), VÉDA (1), cégtörlés (3), Horvath Terez jegyzo (29), állatvédő (5), e-kereskedelem (1), Tóth Levente (2), Nyitott Balaton (2), zeneszerző (1), onkormanyzat (481), repülőtér (19), zene (22), hulladék (3), magyar dal napja (8), étterem (11), humanitárius település (1), Zalai Borcégér (5), felveteli (29), kiállítás (14), Keszthelyi Yacht Kikötő (42), viz (1), Mátrai Gabriella (2), kereszt (1), nyelvtanulás (3), konyha (1), oscar (13)